43 GRAF 6.9 POROVNÁNÍ ÚČASTI UČITELŮ ZE ZÁKLADNÍCH ŠKOL A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ VE VYBRANÝCH AKTIVITÁCH DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI ICT 38 %29 %30 %25 %25 %16 %21 %16 %0 %10 %20 %30 %40 %Kurz k integrování ICT do výuky a studia Hospitace v hodinách jiných učitelů, kteří využívají ICT při výuce Školení k softwaru pro konkrétní předmět Kurz k multimédiím zahrnující využití digitálního audio/video vybavení Učitelé ze základních škol Učitelé z víceletých gymnázií Výsledky ukázaly, že účast v aktivitách dalšího vzdělávání do určitě míry souvisí s tím, jak často učitelé používají při výuce počítač. V grafu 6.10 je znázorněno, jak se vzájemně liší „účastníci“ a „neúčastníci“ profesního vzdělávání v oblasti ICT v tom, jak často používají počítač při výuce. Učitelé, kteří se dalšího vzdělávání nezúčastnili, častěji uváděli, že počítač používají ve výuce buď nikdy, nebo méně než jednou za měsíc (téměř čtvrtina z nich, oproti 13 % těch, kteří se dalšího vzdělávání zúčastnili).GRAF 6.10 FREKVENCE POUŽÍVÁNÍ POČÍTAČE VE VÝUCE U UČITELŮ, KTEŘÍ SE ÚČASTNILI/ /NEÚČASTNILI AKTIVIT DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 24 %13 %21 %19 %36 %39 %20 %29 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Účast v dalším vzdělávání:NE Účast v dalším Používá počítač při výuce:vzdělávání:ANO Nikdy/méně než jednou za měsíc Alespoň jednou za měsíc, ale ne každý týden Alespoň jednou za týden, ale ne každý den Každý den Názory učitelů na využívání ICT při výuce a studiu ve škole Používání ICT ve výuce žáků je rozšiřujícím se trendem a na řadě škol již běžnou praxí. V rámci šetření ICILS bylo možno konfrontovat tuto praxi s názory učitelů na pozitivní a negativní přínos těchto technologií pro žáky. Do jaké míry spatřují učitelé pozitivní přínos využívání ICT při výuce, bylo zjišťováno pomocí škály sestavené z vybraných tvrzení, s nimiž učitelé vyjadřovali souhlas či nesouhlas30. Ta se týkala např. toho, do jaké míry souhlasí s tím, že využívání ICT při výuce pomáhá žákům naučit se spolupracovat s jinými žáky, zda u nich pomáhá vzbuzovat větší zájem o studium či zlepšuje jejich studijní výkony. Z dat vyplývá, že čeští učitelé přikládají využívání ICT ve výuce méně pozitivní význam (počet bodů na škále 48) než je průměr zemí ICILS (50). Česká republika a Slovensko jsou jediné země, kde lze vysledovat věkový rozdíl, kdy starší učitelé od 40 let výše přikládají o něco více pozitivní význam používání ICT ve výuce než jejich mladší kolegové. Vybraná tvrzení a míru souhlasu učitelů s nimi ukazuje graf 6.11.30 Škála byla konstruována tak, aby průměr zemí ICILS činil 50 bodů. Spolehlivost škály α=0,83.