39 Učitelé byli dále dotazováni na to, jaké ICT nástroje v referenční třídě používají. Nejvíce, tj. v každé či ve většině hodin jsou používány textový editor nebo software na tvorbu prezentací (23 % učitelů), elektronické informační zdroje, např. různé webové stránky či Wikipedie (19 % učitelů) a interaktivní elektronické vzdělávací programy (elektronické výukové materiály), které v každé či ve většině hodin využívá 16 % učitelů. Naopak velké procento vyučujících v referenční třídě nikdy nepoužilo elektronická portfolia (85 %), tabulkový procesor (70 %), sociální sítě (92 %) nebo softwarové programy pro grafiku a kreslení (77 %), pro tvorbu multimédií (82 %), myšlenkových map (90 %), simulací a modelů (89 %) či pro záznam dat a monitorování (81 %). Používání vybraných ICT nástrojů podle frekvence používání je souhrnně ukázáno v grafu 6.5.V mezinárodním měřítku se ukazuje, že čeští učitelé používají ICT nástroje ve výuce méně než jejich zahraniční kolegové. To se netýká výhradně interaktivních elektronických vzdělávacích programů, které čeští učitelé využívají srovnatelně s kolegy ze zemí ICILS.GRAF 6.5 PODÍL UČITELŮ VYUŽÍVAJÍCÍCH VYBRANÉ ICT NÁSTROJE PŘI VÝUCE DLE FREKVENCE POUŽÍVÁNÍ 23 %19 %16 %12 %4 %3 %1 %44 %52 %48 %51 %37 %27 %16 %33 %29 %36 %37 %59 %70 %82 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %Textový editor nebo software na tvorbu prezentací Elektronické informační zdroje Interaktivní elektronické vzdělávací programy Výukový software nebo program zaměřený na procvičení určitých dovedností Komunikační software Tabulkový procesor Softwarové nástroje pro tvorbu multimédií V každé či ve většině hodin V některých hodinách Nepoužívá Mezinárodní průměr (využívání nástroje v každé či ve většině hodin)Z výsledků je patrné, že různé ICT nástroje jsou v jednotlivých předmětech využívány různě. Např. elektronické výukové hry alespoň v některých hodinách využívají nejvíce učitelé v hodinách cizích jazyků (46 %) a informatiky (56 %), textový editor nebo software na tvorbu prezentací pak v hodinách přírodních věd (81 %), humanitních předmětů (81 %) a taktéž informatiky (98 %) a interaktivní elektronické vzdělávací programy nejvíce v hodinách přírodních věd (75 %) a informatiky (84 %). Tabulkový procesor je z hlediska používání při výuce nejvíce oblíben mezi učiteli (alespoň v některých hodinách) přírodních věd (39 %), praktických a odborných předmětů (35 %), informatiky (85 %) a matematiky (36 %). Pro takřka všechny ICT nástroje platí, že je v hodinách nejvíce používají učitelé informatiky; kromě softwaru pro tvorbu myšlenkových map, který více než učitelé informatiky (14 %) používají alespoň v některých hodinách učitelé humanitních předmětů (16 %). Rozdíly v používání ICT nástrojů ve výuce jsou patrné také mezi druhy škol. Učitelé ze základních škol častěji než učitelé z víceletých gymnázií deklarovali, že alespoň v některých hodinách používají výukový software