38 Práce učitelů s ICT a jejich zapojení do výuky žákůProstředí, ve kterém je rozvíjena počítačová a informační gramotnost žáků, je žádoucí zkoumat nejen skrze dostupné ICT zázemí ve školách, ale také z hlediska toho, v jaké míře a jakým způsobem toto zázemí učitelé ve skutečnosti využívají. Z grafu 6.3 je patrné, že 66 % učitelů používá počítač při výuce minimálně jednou týdně (z toho 27 % každý den). V porovnání s ostatními zeměmi zapojenými do šetření ICILS je to nadprůměrný údaj (průměr činí 62 %). Přesto však existují země jako např. Austrálie, kde učitelé v používání počítače při výuce jednoznačně vedou (alespoň jednou týdně jej používá 90 % učitelů).GRAF 6.3 JAK ČASTO ČEŠTÍ UČITELÉ POUŽÍVAJÍ POČÍTAČ PŘI VÝUCE 27 %39 %19 %15 %Každý den Alespoň jednou za týden, ale ne každý den Alespoň jednou za měsíc, ale ne každý týden Nikdy nebo méně než jednou za měsíc U českých učitelů se zároveň ukázalo, že častěji počítač ve výuce používají učitelé muži (75 %, oproti 62 % žen učitelek). Svoji roli v používání počítače hraje také věk. Zatímco minimálně jednou týdně používá počítač ve výuce 71 % učitelů do 49 let, u učitelů od 50 let výše se to týká jen 56 % z nich. Způsoby, jakými učitelé při výuce ICT používají, byly zjišťovány pomocí otázek, které učitelé vztahovali k náhodně vybrané třídě 8. ročníku školní docházky (tzv. referenční třídě, viz kapitola 2). Celkem 75 % českých učitelů uvedlo, že v referenční třídě ICT při výuce používají, což odpovídá mezinárodnímu průměru. I v tomto případě se potvrzuje jistá souvislost s věkem, neboť takto opět častěji odpovídali mladší učitelé do 49 let (79 %) oproti jejich kolegům starším 50 let (69 %). ICT při výuce používají ve vyšší míře učitelé ze základních škol (77 %) než učitelé z víceletých gymnázií (68 %). Podíl učitelů využívajících ICT je jednoznačně největší (100 %) ve třídách, kde se vyučuje informační a komunikační technologie (dále informatika). Následují humanitní předměty (86 %) a přírodní vědy (85 %). V jaké míře jsou v jednotlivých předmětech používány ICT, ukazuje graf 6.4. GRAF 6.4 PODÍL ČESKÝCH UČITELŮ JEDNOTLIVÝCH PŘEDMĚTŮ POUŽÍVAJÍCÍCH ICT PŘI VÝUCE V REFERENČNÍ TŘÍDĚ100 %86 %85 %77 %77 %69 %68 %66 %47 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %Informatika Humanitní předměty Přírodní vědy Český jazyk Cizí jazyk Matematika Umělecké předměty Praktické a odborné předměty Jiné předměty** Do kategorie „jiné předměty“ jsou zahrnuty etika, tělesná výchova, rodinná výchova, osobní a sociální rozvoj.