37 GRAF 6.2 MÍRA SOUHLASU UČITELŮ S VYBRANÝMI TVRZENÍMI O VYUŽÍVÁNÍ ICT PŘI VÝUCE V JEJICH ŠKOLE 55 %46 %23 %22 %22 %17 %13 %46 %57 %40 %34 %42 %40 %45 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %Používání ICT při výuce není považováno za prioritu Na přípravu vyučovacích hodin zahrnujících práci s ICT není dostatek času Naše škola má omezené internetové připojení (např. pomalá nebo kolísající rychlost)Počítačové vybavení naší školy je zastaralé Naše škola nemá dostatečné ICT vybavení Nemám dostatečné podmínky pro rozvíjení vlastních odborných znalostí práce s ICT Nemáme dostatečnou technickou podporu kolegů starajících se o ICT vybavení Česká republika Průměr zemí ICILS I přes celkový pozitivní výsledek v mezinárodním srovnání ale z grafu dále vyplývá, že podle více než poloviny českých učitelů používání ICT při výuce není považováno za prioritu (55 %), což je více než průměr zemí ICILS (46 %). S tím souhlasí častěji ti učitelé, kteří se za poslední dva roky zároveň nezúčastnili žádné aktivity dalšího vzdělávání v oblasti ICT (67 %). Souhlas s tímto tvrzením také častěji vyjadřoval ti učitelé, kteří používají počítač ve výuce méně než jednou za týden, příp. méně než jednou za měsíc či nikdy (65 %). Dále v průměru téměř polovina českých učitelů uvedla, že není dostatek času na přípravu hodin zahrnujících práci s ICT, s čímž ve vyšší míře souhlasili učitelé z víceletých gymnázií (59 %, oproti tomu 44 % učitelů ze základních škol). Rozdíly mezi druhy škol se projevily také v názoru na nedostatečnost ICT vybavení a zastaralost počítačového vybavení, s tím souhlasilo 33 %, resp. 32 % učitelů z víceletých gymnázií a 20 %, resp. 19 % učitelů ze základních škol. Podíly učitelů, kteří souhlasili s vybranými tvrzeními ohledně problémů s ICT vybavením a ICT podporou, shrnuje graf 6.2.K ICT zázemí ve školách se kromě učitelů vyjadřovali i ICT koordinátoři; konkrétně k tomu, do jaké míry je využívání ICT při výuce a studiu v jejich škole omezeno některými překážkami. Podíl českých žáků studujících na školách, kde ICT koordinátoři vyjádřili souhlas s jednotlivými problémy (např. nedostatečným počtem počítačů a přístupem k internetu), je v porovnání se zahraničím nižší, příp. se statisticky neliší od průměru. Při pohledu pouze na české školy se nejčastější zmiňované překážky týkají podpory při využívání ICT ve výuce. Minimálně polovina českých žáků tak studuje na školách, kde ICT koordinátoři uvedli, že chybí efektivní podpůrná platforma pro onlinovou výuku (60 %), že učitelům chybí dostatek času na přípravu hodin (59 %), že učitelé mají nedostatečné schopnosti pracovat s ICT (56 %) a že pro ně není dostatek pobídek, aby ICT do výuky zapojili (50 %). Tyto závěry tak do jisté míry korespondují s názory učitelů (viz výše).