36 České školy jsou nadprůměrně vybaveny např. interaktivními elektronickými studijními materiály (94 %). Oproti těm zahraničním jsou naopak v menší míře vybaveny systémem pro e-learning nebo tablety, k nimž má přístup pouze 17 %, resp. 6 % českých žáků. Dostupnost tabletů pro výuku je ovšem v jednotlivých zemích velmi různorodá – zatímco např. v Chorvatsku a Německu patří k nejnižším (3 %, resp. 6 %), naopak v Austrálii či Thajsku je podíl žáků s dostupností tabletů pro výuku vysoký (64 %, resp. 47 %). Z šetření dále vyplývá, že je na českých školách naopak nadprůměrné vybavení počítači. Zatímco v zemích ICILS připadá v průměru na jeden počítač 18 žáků, v České republice je to 10 žáků. ICT zázemí škol bylo také zkoumáno s ohledem na obtíže, s jakými se školy v této oblasti potýkají. Zvlášť učitelé a ICT koordinátoři se vyjadřovali k různým problémům souvisejícím s ICT vybavením a ICT podporou. Na základě názorů učitelů byla vytvořena škála, popisující jak učitelé vnímají ICT zázemí na své škole29. Čím vyšší počet bodů na škále, tím více učitelé vnímají ICT zdroje jako nedostatečné. Podobně jako výsledky českých žáků v testu počítačové a informační gramotnosti, i názory českých učitelů na ICT zázemí ve školách jsou ve srovnání s ostatními zeměmi velmi pozitivní. Jak ukazuje graf 6.1, umístění odpovědí českých učitelů se skórem 42 na vytvořené škále vyjadřovalo vůbec nejpozitivnější vnímání ICT zázemí ze všech zúčastněných zemí. GRAF 6.1 JAK UČITELÉ VNÍMAJÍ ICT ZÁZEMÍ VE ŠKOLE Názory českých učitelů (graf 6.2) vychýlil zejména nižší podíl těch, kteří souhlasí s tím, že nemají dostatečnou technickou podporu kolegů starajících se o ICT vybavení (13 %, průměr 45 %), že nemají dostatečné podmínky pro rozvíjení vlastních odborných znalostí práce s ICT (17 %, průměr 40 %) a že jejich škola nemá dostatečné ICT vybavení (22 %, průměr 42 %). Učitelé z víceletých gymnázií vyjádřili méně pozitivní vnímání ohledně ICT zázemí než jejich kolegové ze základních škol. V průměru jejich souhlas na vytvořené škále dosáhl hodnoty 44,5 bodu, tedy o 3,5 bodu více ve srovnání s učiteli ze základních škol. ICT prostředky a ICT podporu hodnotili pozitivněji ti učitelé, kteří používají každý den při výuce počítač (39,5 bodu na škále).29 Učitelé vyjadřovali míru souhlasu s tvrzeními ohledně vybavení ICT, nemožnosti přístupu k elektronickým studijním materiálům, omezeného internetového připojení, zastaralého počítačového vybavení, nedostatečných podmínek pro rozvíjení vlastních odborných znalostí práce s ICT a nedostatečné technické podpory kolegů starajících se o ICT vybavení. Škála byla vytvořena s využitím tzv. Raschova Partial Credit Modelu a skóry byly standardizovány tak, aby průměr zemí ICILS byl 50 bodů a směrodatná odchylka 10 bodů. Spolehlivost škály α=0,83. 40 45 50 55 60 Austrálie Česká republika Chile Chorvatsko Korejská republika Litva NF & LB (Kanada)Polsko Ruská federace Slovensko Slovinsko Thajsko Turecko Mezinárodní průměr ICILS