35 6 PODMÍNKY PRO ROZVOJ POČÍTAČOVÉ A INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI V ČESKÝCH ŠKOLÁCH V návaznosti na předcházející kapitoly, které se zabývají úrovní počítačové a informační gramotnosti žáků v 8. ročníku, se tato kapitola věnuje školnímu kontextu, v němž je tato gramotnost rozvíjena. Jeden z použitých zdrojů dat představují učitelské dotazníky (určené pro učitele testovaných žáků 8. ročníku), které mapovaly zkušenosti učitelů s ICT, způsoby využívání ICT při výuce, profesní vzdělávání učitelů v této oblasti a jejich názory na využívání ICT při výuce. Podmínky pro rozvíjení počítačové a informační gramotnosti v českých školách byly dále zkoumány s využitím školních dotazníků, které vyplňovali ředitelé, a dotazníků zaměřených na vybavení a podporu ICT ve škole, které byly určené tzv. koordinátorům ICT.Vybavenost škol informačními a komunikačními technologiemi Jedním z aspektů, které šetření ICILS zjišťovalo, je technologické zázemí škol. Tabulka 6.1 ukazuje podíl českých žáků, kteří mají přístup k vybranému vybavení během výuky či studia ve škole, ve srovnání s mezinárodním průměrem.TABULKA 6.1 PODÍL ŽÁKŮ VE ŠKOLÁCH S VYBRANÝM TECHNOLOGICKÝM VYBAVENÍM PRO VÝUKU ČI STUDIUM *Česká republika Průměr ICILS Vybavení připojené k internetu Počítačové informační zdroje (např. webové stránky, wikipedie, encyklopedie)100 %96 %Přístup k internetu 100 %99 %Interaktivní elektronické studijní vybavení (např. elektronické výukové materiály)94 %84 %E-mailové účty pro učitele 90 %83 %Přístup ke vzdělávacím stránkám nebo k síti spravované zřizovatelem 78 %87 %E-mailové účty pro žáky 42 %59 %Ostatní technologická zařízení Přístup k lokální síti (LAN) ve škole 94 %94 %Místo na školní síti, kam mohou žáci ukládat svou práci 87 %65 %Internetové aplikace umožňující spolupráci (např. Google Docs)33 %46 %Školní intranet s různými aplikacemi a pracovním prostředím, který mohou využívat žáci (např. Moodle)30 %37 %E-learningový systém (např. WebCT)17 %35 %Tablety (např. iPad apod.)6 %19 %* Dostupnost těchto zařízení byla zjišťována pouze pro výuku či studium v 8. ročníku základní školy (odpovídajícím ročníku víceletého gymnázia). Podíl českých žáků je statisticky významně vyšší než průměr ICILS Podíl českých žáků je statisticky významně vyšší než průměr ICILS o více než 10 procentních bodů (p. b.) Podíl českých žáků je statisticky významně nižší než průměr ICILS Podíl českých žáků je statisticky významně nižší než průměr ICILS o více než 10 procentních bodů (p. b.)