33 GRAF 5.3 KDO TĚ PŘEDEVŠÍM NAUČIL VYTVÁŘET DOKUMENTY PRO ŠKOLNÍ PRÁCI 32 30 43 52 43 36 39 26 19 30 11 13 5 5 4 6 2 2 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Víceleté gymnázium - chapci Víceleté gymnázium - dívky Základní škola - chlapci Základní škola - dívky Učitelé Především já sám/sama Rodina Přátelé To neumím Jak ukazuje graf 5.4, škola měla ve výuce změn počítačového nastavení významnější vliv u dívek, než u chlapců. Oproti tvorbě dokumentů byl zaznamenán vyšší podíl vyjadřující podporu od rodiny (u dívek více jak třetinový podíl, u chlapců pětinový), přesto se většina chlapců naučila měnit nastavení počítače sama. GRAF 5.4 KDO TĚ PŘEDEVŠÍM NAUČIL MĚNIT POČÍTAČOVÉ NASTAVENÍ 9 15 11 18 59 33 59 37 21 43 19 31 8 4 8 8 4 5 3 6 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Víceleté gymnázium - chapci Víceleté gymnázium - dívky Základní škola - chlapci Základní škola - dívky Učitelé Především já sám/sama Rodina Přátelé To neumím V oblasti vyhledávání informací na internetu žáci škole nepřisoudili příliš velký vliv (necelých 6 % základní škola, necelá 3 % víceleté gymnázium). Od někoho z rodiny se tomu naučila přibližně desetina žáků a více než 80 % žáků se to naučilo samostatně, což je největší podíl v rámci sledovaných činností. V případě práce v počítačové síti (graf 5.5) je trochu podobná situace jako v případě úprav počítačového nastavení. Většina žáků se tyto činnosti naučila sama, následuje podíl rodiny a na pomyslném třetím místě se ocitla škola. Opět je zde patrný rozdíl mezi chlapci a dívkami, které jsou častěji než chlapci „odkázané“ na školu a rodinu.GRAF 5.5 KDO TĚ PŘEDEVŠÍM NAUČIL PRACOVAT V POČÍTAČOVÉ SÍTI 12 18 13 19 59 46 60 50 16 25 14 19 6 2 9 6 7 8 5 5 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Víceleté gymnázium - chapci Víceleté gymnázium - dívky Základní škola - chlapci Základní škola - dívky Učitelé Především já sám/sama Rodina Přátelé To neumím