32 Pokud jde o vyhledávání informací, ti, kteří uvedli ne (ve škole se tomu nenaučili), dosáhli obecně vyššího výsledku, ale pouze u chlapců na základní škole byl rozdíl statisticky významný. V tabulce 5.3 je proto příslušná bodová hodnota pro „ne“ uvedena v závorce. Dále žáci uváděli, jestli se ve škole naučili prezentovat informace před ostatními pomocí počítače. U všech skupin žáků byl zjištěn nižší výsledek v testu v případě odpovědi „ne“. Významný rozdíl mezi „ano“ a „ne“ byl zaznamenán jen v případě chlapců na víceletém gymnáziu. U položek týkajících se posuzování informací byl celkově zjištěn nejmenší rozdíl mezi podíly dívek a chlapců. Rozdíl ve výsledku se žádný neukázal.TABULKA 5.3 PODÍL DÍVEK A CHLAPCŮ, KTEŘÍ SE NAUČILI ÚKONY VE ŠKOLE Úkony Druh školy Základní škola Víceleté gymnázium Dívky Chlapci Dívky Chlapci Uvádět odkazy na internetové zdroje 54 %46 %60 %40 %Průměrný výsledek na škále ICILS 550 542 614 601 Vyhledávat informace pomocí počítače 85 %73 %83 %62 %Průměrný výsledek na škále ICILS 549 538 (550)611 598 Prezentovat informace před ostatními pomocí počítače 83 %77 %83 %74 %Průměrný výsledek na škále ICILS 552 542 612 602 (578)Posoudit důvěryhodnost informací z internetu 59 %59 %57 %55 %Průměrný výsledek na škále ICILS 550 542 611 601 Posoudit, jaké informace jsou použitelné pro školní práci 78 %75 %75 %66 %Průměrný výsledek na škále ICILS 552 543 613 599 Vedle zjišťování, jestli se žáci výše zmíněné položky naučili ve škole či nikoli, bylo v žákovském dotazníku u několika dalších činností podrobněji sledováno, kdo je především žáky naučil. Pro osvojení komunikace přes internet žáci v drtivě většině „nepotřebovali“ školu. Rozdíl je patrný mezi dívkami a chlapci, dívky se tomu častěji než chlapci naučily od někoho z rodiny. Chlapci se pak častěji než dívky naučili komunikovat sami. Výrazně jiná je situace u vytváření dokumentů pro školní práci (graf 5.3), kde byly zároveň zjištěny větší rozdíly mezi oběma druhy škol. Platí, že alespoň třetina žáků se tomu naučila od učitelů, mnohem častěji se tak stalo v případě žáků základní školy (více než 40 %), zejména u dívek. U žáků víceletých gymnázií převažuje nad školou to, že se naučili vytvářet dokumenty sami, a ve srovnání se základní školou lze navíc pozorovat (zejména u dívek) výraznější podíl rodiny.