30 Při bližším pohledu na zastoupení žáků na jednotlivých dovednostních úrovních podle pohlaví je dobře zřetelné, co způsobuje celkové lepší výsledky českých dívek v testu ICILS (graf 5.2). Zatímco téměř pětina chlapců na základní škole byla tvořena žáky, kteří nedosáhli ani druhé dovednostní úrovně, u dívek to je o téměř 5 % méně. Dívky mají naopak vyšší zastoupení na dvou nejvyšších dovednostních úrovních. V případě víceletých gymnázií dívky dosahující dvou nejvyšších úrovní tvoří téměř 80 %, u chlapců je to o 10 % méně. GRAF 5.2 ZASTOUPENÍ DÍVEK A CHLAPCŮ NA DOVEDNOSTNÍCH ÚROVNÍCH PODLE DRUHU ŠKOLY Pod úrovní 1 Úroveň 1 Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 3 2 17 13 3 52 51 28 20 27 33 61 66 2 2 8 13 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Základní škola - chlapci Základní škola - dívky Víceleté gymnázium - chapci Víceleté gymnázium - dívky Používání počítačů v jednotlivých předmětech Rozdíly mezi základními školami a víceletými gymnázii je možné pozorovat i u jiných aspektů sledovaných v rámci šetření ICILS. V dotazníku měli žáci uvést, jak často používají počítač ve škole v jednotlivých předmětech27. Při pohledu na rozložení odpovědí pro jednotlivé předměty (tabulka 5.2) je patrné, že v případě víceletého gymnázia žáci častěji uváděli, že nikdy nepoužívají v hodině počítač. S ohledem na zaměření šetření ICILS je také důležité poukázat na skutečnost, že více než desetina žáků se ocitla v České republice v situaci, kdy v osmém ročníku (odpovídajícím ročníku víceletého gymnázia) neměla předmět týkající se ICT (15 % základní školy, 13 % víceletá gymnázia).V tabulce 5.2 je pozornost zaměřena na dvě kategorie odpovědí, na rozlišení mezi nepoužíváním počítače a používáním v některých hodinách. U všech skupin předmětů s výjimkou informatiky zvolilo tyto dvě kategorie celkově přes 80 % žáků a v některých případech byl mezi těmito kategoriemi zaznamenán rozdíl v průměrném testovém výsledku dané skupiny žáků. Další kategorie nejsou zmiňovány, protože u nich až na níže zmíněnou výjimku nebyl zjištěn rozdíl v testovém výsledku pro dané skupiny žáků. U žáků víceletých gymnázií nebyl v žádném předmětu zjištěn rozdíl ve výsledku v testu pro žáky, kteří jej nikdy nepoužívají a kteří jej používají v některých hodinách. Pro základní školy byl rozdíl zjištěn u třech předmětů, jak dokládá tabulka 5.2, ze které je patrné, že se jednalo o mírně vyšší bodový výsledek spojený s používáním počítače „v některých hodinách“. Bez bližšího analyzování proto nelze zatím na základě dat ze šetření ICILS tvrdit, že by častější používání počítače v hodinách vedlo k lepšímu výsledku. 27 Kategorie odpovědí byly: Nikdy, V některých vyučovacích hodinách, Ve většině vyučovacích hodin, V každé nebo téměř každé vyučovací hodině, Tento předmět/tyto předměty nemám.