25 GRAF 4.3 ZMĚNA VÝSLEDKU V TESTU PŘI NÁRŮSTU POČTU POČÍTAČŮ V DOMÁCNOSTI O JEDEN A PŘI NÁRŮSTU POČTU KNIH V DOMÁCNOSTI O 100 0 10 20 30 40 Slovinsko Norsko Polsko Česká republika Ontario (Kanada)Korejská republika Litva Německo Chorvatsko Ruská federace NF & LB (Kanada)Průměr ICILS Slovensko Austrálie Chile Turecko Thajsko Rozdíl ve výsledku testu Počet počítačůPočet knih Rozdíly ve výsledcích žáků lze kromě zmíněné technologické vybavenosti domácností částečně vysvětlit rovněž pomocí ukazatele vzdělávacích zdrojů, jakým je počet knih v domácnosti21. V grafu 4.3 je uvedeno, o kolik bodů se průměrně zvýší výsledek v testu žáků při navýšení počtu knih v domácnosti o 100. Více než 20 bodový nárůst byl zjištěn v Turecku, na Slovensku, v Německu a Polsku. V České republice činil 15 bodů. Pomocí této proměnné se v zúčastněných zemích podařilo vysvětlit 6 % rozdílů ve výsledcích žáků. Žáci a jejich využívání ICT Žákovský dotazník ICILS byl mimo jiné zaměřen na to, jak žáci vnímají využívání informačních a komunikačních technologií v každodenním životě. Žáci měli posoudit, nakolik zvládají nejrůznější úkony na počítači, které byly klasifikovány jako základní a pokročilé22. Čeští žáci hodnotí své základní znalosti23 nadprůměrně ve srovnání se žáky z ostatních zemí a platí, že čím vyšší sebehodnocení, tím lepší výsledky v testu. Jiná je situace v případě sebehodnocení pokročilých dovedností24.21 Žáci při zodpovídání otázky, kolik mají doma přibližně knih, volili z možností „žádné nebo jen několik (0-10 knih)“, „asi jednu polici (11-25 knih)“, „asi jednu knihovnu (26-100 knih)“, asi dvě knihovny (101-200 knih)“ a „tři knihovny a více (více než 200 knih)“.22 Na základě odpovědí žáků na jednotlivé položky byla sestrojena škála, jejíž mezinárodní průměr činí 50 a směrodatná odchylka 10. Vyšší hodnota na škále značí vyšší sebehodnocení vlastních dovedností.23 Konkrétně se jednalo o tyto položky: Hledat a najít soubor ve svém počítači; Upravovat digitální fotografie nebo jiné grafické obrázky; Vytvářet nebo upravovat dokumenty (např. úkoly do školy); Hledat a najít potřebné informace na internetu; Vytvořit multimediální prezentaci (se zvukem, obrázky nebo videem); Nahrát text, obrázky nebo video do internetového profilu.24 Konkrétně se jednalo o tyto položky: Použít software k vyhledání a odstranění počítačových virů; Vytvořit databázi (např. s využitím programu Microsoft Access); Vytvořit nebo upravit webovou stránku; Změnit nastavení svého počítače za účelem zlepšení jeho chodu nebo k odstranění problémů; Používat tabulkový procesor k výpočtům, ukládání dat nebo tvorbě grafů; Vytvořit počítačový program nebo makro (např. s využitím Basic, Visual Basic); Vytvořit počítačovou síť.