22 Ve všech zúčastněných zemích byly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi výsledky žáků z jednotlivých kategorií statusu povolání, přičemž ve všech zemích žáci z nejvyšší kategorie dosahovali nejlepších výsledků. Regresní analýzou bylo zjištěno, že zvýší-li se hodnota statusu povolání o 16 bodů (jedna směrodatná odchylka), vzroste průměrný výsledek v testu o 23 bodů. Jak je patrné z tabulky 4.1, nejvyšší nárůst byl přitom zaznamenán v Thajsku (v průměru o 36 bodů), v Chile (o 28 bodů), v Turecku a na Slovensku (o 27 bodů). V České republice činil tento rozdíl 20 bodů a pomocí proměnné nejvyšší status povolání rodičů se zde podařilo vysvětlit 8 % celkového rozptylu (tedy rozdílů) ve výsledcích žáků, což odpovídá průměru zúčastněných zemí. Podíl vysvětleného rozptylu ve výsledcích žáků v testu se pohybuje v rozmezí od 2 % v Korejské republice do 15 % v Thajsku.TABULKA 4.1 ZMĚNA VE VÝSLEDKU TESTU PŘI NÁRŮSTU HODNOTY STATUSU POVOLÁNÍ O 16 BODŮ A PODÍL VYSVĚTLENÉHO ROZPTYLU ZeměBodový nárůst Podíl vysvětleného rozptylu (%)Thajsko 36 15 Chile 28 11 Turecko 27 7 Slovensko 27 9 Polsko 24 8 Průměr ICILS 23 8 Austrálie 22 8 Německo 22 7 Česká republika 20 8 Norsko 20 7 Chorvatsko 20 6 Litva 20 7 Ruská federace 19 6 NF & LB (Kanada)17 4 Slovinsko 17 6 Ontario (Kanada)16 5 Korejská republika 14 2