21 4 VYBRANÉ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VÝSLEDKY ŽÁKŮŠetření ICILS si klade za cíl nejen zmapovat úroveň počítačové a informační gramotnosti žáků v zapojených zemích, ale sleduje rovněž širokou škálu aspektů, které tuto úroveň mohou ovlivňovat. Cílem této kapitoly je přiblížit vybrané odpovědi žáků na položky z dotazníku a zodpovědět následující výzkumné otázky: ››Jak souvisí úspěchy v testu počítačové a informační gramotnosti s technologickým zázemím žáků?››Jak jsou výsledky v oblasti počítačové a informační gramotnosti ovlivněny socioekonomickým zázemím žáků?Domácí zázemí žákůNejen šetření ICILS, ale také další mezinárodní šetření (např. TIMSS, PIRLS, PISA) sledují prostřednictvím kontextuálních dotazníků informace o socioekonomickém zázemí žáků, neboť se ukazuje, že právě zázemí žáků v různých zemích různě silně ovlivňuje dosahované výsledky. Česká republika patří k zemím, kde je dlouhodobě poukazováno na silnou vazbu mezi úspěšností žáků a rodinným prostředím, ze kterého pocházejí. V následujících pasážích bude přiblíženo, jak se v jednotlivých zemích liší výsledky žáků v testu v závislosti na statusu povolání rodičů, dosaženém vzdělání rodičů, počtu počítačů v domácnosti, dostupnosti internetového připojení a počtu knih v domácnosti. Pro analytické účely bylo zjištěné povolání rodičů okódováno dle mezinárodní klasifikace povolání ISCO-0818 a následně převedeno na škálu mezinárodního socioekonomického indexu (SEI)19, jenž tvoří mezinárodní srovnávací rámec pro hierarchizaci prestiže povolání. Výsledný indikátor tzv. nejvyššího statusu povolání rodičů byl stanoven na základě vyšší z hodnot SEI, které byly získány pro matku a otce žáka. Škála SEI, která nabývá hodnot 16 až 90 bodů, byla rozdělena do tří kategorií následovně:››nízký status povolání (méně než 40 bodů),››střední status povolání (40-59 bodů),››vysoký status povolání (60 a více bodů).Do šetření ICILS bylo v zúčastněných zemích zapojeno 39 % žáků, jejichž rodiče dosahují nízkého statusu povolání, 37 % žáků s rodiči ze střední kategorie a 24 % žáků s rodiči z nejvyšší kategorie. Mezi jednotlivými zeměmi existují nicméně značné rozdíly – zatímco v Thajsku a Turecku má rodiče s nízkým statusem povolání více než 60 % žáků, v Korejské republice, Norsku a Ontariu je to jen okolo jedné pětiny. V České republice je podíl žáků, jejichž rodiče zaujímají nízký status povolání, podprůměrný (35 %). Nadprůměrný je naopak podíl českých žáků s rodiči ze střední kategorie (47 %) a nejnižší je zastoupení těch žáků, jejichž rodiče dosahují vysokého statusu povolání (18 %). 18 International Standard Classification of Occupations (klasifikace vytvořená Mezinárodní organizací práce, dostupná na www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco)19 International Socio-Economic Index