17 3 VÝSLEDKY ŽÁKŮ V TESTU POČÍTAČOVÉ A INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI Jak bylo uvedeno v předchozí kapitole, výsledky žáků v testu počítačové a informační gramotnosti lze prezentovat několika způsoby. Porovnání průměrných výsledků žáků jednotlivých zemí umožňuje škála počítačové a informační gramotnosti, která byla sestrojena tak, aby její průměr činil 500 a směrodatná odchylka 100. Výsledky zemí prezentované na této škále jsou znázorněny průměrnou hodnotou a intervalem spolehlivosti, ve kterém se s 95% pravděpodobností nachází průměrný skór dané země16. Při porovnávání výsledků jednotlivých zemí (ať již s průměrem škály či mezi sebou) je třeba mít na paměti, že výsledky lišící se o několik bodů nemusí být statisticky významně odlišné17. Země, které nesplnily požadavky minimální účasti respondentů v šetření, nebyly zahrnuty do analýz a nebudou ani explicitně uváděny v textu. Tyto země jsou v grafech uváděny odděleně.GRAF 3.1 PRŮMĚRNÝ VÝSLEDEK ŽÁKŮ Z JEDNOTLIVÝCH ZEMÍ NA ŠKÁLE ICILS Průměr zeměČeská republika 553 Ontario (Kanada)547 Austrálie 542 Polsko 537 Norsko 537 Korejská republika 536 NF & LB (Kanada)528 Německo 523 Slovensko 517 Ruská federace 516 Chorvatsko 512 Slovinsko 511 Litva 494 Chile 487 Thajsko 373 Turecko 361 Země nesplňující kritéria návratnosti Dánsko 542 Hongkong (Čína)509 Nizozemsko 535 Švýcarsko 526 350 400 450 500 550 600 Výsledek v testu Výsledek země je statisticky významně lepší než průměr ICILS Výsledek země je statisticky významně horší než průměr ICILS Průměrný výsledek a interval spolehlivosti 16 Protože v zúčastněných zemích nebyla testována celá populace žáků, ale pouze jejich reprezentativní vzorek (žáci navíc řešili různé sady úloh), nelze stanovit průměrný výsledek s absolutní přesností. Interval prezentovaný v grafu ukazuje, jakých hodnot by s 95% jistotou mohl nabývat výsledek žáků dané země, pokud by se šetření zúčastnili všichni.17 Výraz „statisticky významný“ (rozdíl, odchylka) nebude již v dalším textu explicitně uváděn s tím, že budou převážně prezentovány pouze statisticky významné rozdíly či odchylky.