14 Vedle hlavního nástroje testování, žákovského testu počítačové a informační gramotnosti, žáci odpovídali ještě na otázky v žákovském dotazníku. Žákovský test a dotazník byly zadávány lokálně na počítači s využitím USB flash disků. Dalšími nástroji šetření ICILS 2013 byly učitelské a školní dotazníky administrované elektronicky prostřednictvím webové aplikace. Jednotlivé testové nástroje se konkrétně zaměřovaly na následující:››Žákovský test počítačové a informační gramotnosti: každý žák vyplňoval dva třicetiminutové testové moduly. Jednotlivé testové moduly sestávaly z přibližně osmi menších samostatných úkolů a jednoho tzv. velkého úkolu12, který byl zařazen na konec každého modulu a jehož řešení zabralo minimálně třetinu přiděleného času. ››Žákovský dotazník: dotazník sestával z otázek zjišťujících informace o zázemí žáka, o používání ICT a postojích vůči používání počítačových technologií.››Učitelský dotazník: dotazník především zjišťoval, nakolik učitelé používají počítače ve škole a mimo školu (obecně a v rámci své výuky), jak sami učitelé hodnotí své počítačové kompetence a jaké mají názory na používání ICT ve škole13.››Školní dotazník: dotazník byl určen ředitelům škol a poskytl informace o používání informačních technologií ve školách a o školních charakteristikách.››Dotazník pro ICT koordinátory: byl určen k získání doplňujících informací o vybraných školních charakteristikách, o podpoře využívání ICT ve výuce, o vybavení škol technologiemi apod.Výběr vzorku Výběr škol pro testování byl proveden mezinárodním centrem a jednalo se o tzv. dvoukrokový stratifikovaný výběr. Podle mezinárodních standardů byl každý stát reprezentován minimálně 150 školami. Nejprve byly vybrány školy, ve druhém kroku pak byli vybráni 14letí žáci uvnitř škol. Výběr škol byl systematický s ohledem na velikost škol danou počtem žáků příslušného ročníku (větší školy mají větší pravděpodobnost být vybrány).Testovanou skupinu žáků 8. ročníku (v České republice se jednalo o žáky základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) tvořilo za každou školu 20 žáků náhodně vybraných napříč třídami. Pouze v případě menších škol (do 25 žáků příslušného ročníku) byli do šetření zapojeni všichni žáci. Učitelský dotazník byl předložen vybrané skupině 15 učitelů, kteří vyučovali alespoň jednu třídu v cílovém ročníku. V případě, že bylo učitelů příslušného ročníku nejvýše 20, byli do dotazování zapojeni všichni. V České republice proběhlo šetření na reprezentativním vzorku 170 škol v průběhu března 2013. V tabulce 2.2 jsou uvedeny podrobnější údaje o velikosti vzorku v České republice a také celkové počty za všechny státy zapojené do šetření ICILS.12 Podrobněji jsou druhy testových úkolů představeny v příloze B.13 Část otázek v učitelském dotazníku zjišťovala celkové postoje a zkušenosti, část otázek byla zaměřena na tzv. referenční třídu, tzn. náhodně vybranou třídu 8. ročníku (odpovídajícího ročníku víceletého gymnázia), ve které vyučovali.