13 2 O ŠETŘENÍ ICILS Základní informace o šetření ICILS Mezinárodní šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013 (International Computer and Information Literacy Study) je jedním z projektů Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). IEA pro realizaci ICILS vytvořila mezinárodní konsorcium několika institucí, které bylo v kontaktu s tzv. národním centrem zodpovědným za realizaci šetření ve své zemi. Národním centrem šetření ICILS v ČR je Česká školní inspekce. Mezinárodní konsorcium pracovalo pod vedením týmu z Australské rady pro vzdělávací výzkum (ACER) ve spolupráci se Sekretariátem IEA (Amsterdam, Nizozemsko), Datovým centrem IEA (Hamburg, Německo) a konzultantem z Kanadského statistického úřadu (Statistics Canada).Šetření ICILS si klade za cíl zmapovat úroveň počítačové a informační gramotnosti 14letých žáků v jednotlivých zemích, konkrétně se jedná o žáky 8. ročníku školní docházky. Hlavním cílem šetření ICILS je zjistit, jaká je úroveň počítačové a informační gramotnosti žáků v jednotlivých zemích a jak se tato gramotnost liší uvnitř těchto zemí. Cílem je také poukázat na aspekty vzdělávacích systémů, které souvisí s úspěšností žáků v testu. Šetření dále mapuje, jak je úspěšnost žáků v testu ovlivněna jejich socioekonomickým a technologickým zázemím.Do projektu se zapojilo celkem 19 států (viz tabulka 2.1) z různých částí světa. TABULKA 2.1 STÁTY ZAPOJENÉ DO ŠETŘENÍ ICILS 2013 Austrálie Korejská republika Slovensko Česká republika Litva Slovinsko Dánsko Německo Švýcarsko Hongkong (Čína)Nizozemsko Thajsko Chile Norsko (9. ročník)Turecko Chorvatsko Polsko Kanada10 (Newfoundland a Labrador11, Ontario)Ruská federace Testové nástroje Jak bylo zmíněno, šetření ICILS si neklade za cíl pouze zjištění dosažené úrovně počítačové a informační gramotnosti v jednotlivých zemích, ale zabývá se též faktory, které mohou tuto úroveň ovlivňovat. Kontext, v němž jsou příslušné znalosti a dovednosti rozvíjeny, byl sledován v několika rovinách (individuální, domácí, třídní a školní, širší sociální) prostřednictvím kontextuálních dotazníků. 10 Z Kanady se zapojily jen dvě provincie, každá samostatně.11 Dále jen NF & LB