11 na základních školách (EU peníze školám)8. Okolo 4000 škol v České republice využilo během tříletého období (2010–2012) finanční dotaci na pokrytí nákladů spojených nejen s modernizací školního hardwaru, ale také s tvorbou elektronických výukových materiálů či s dalším vzděláváním učitelů v oblasti práce s ICT (jak se později ukázalo, ne všude se dařilo vzniklé elektronické výukové materiály vhodně didakticky využívat) 9. I tento projekt znovu otevřel otázku, jak nabyté technologie udržovat a postupně obnovovat.Na učitele a zvyšování kvality jejich profese byl rovněž zaměřen projekt Metodika II, v jehož rámci vznikl metodický portál rvp.cz. Portál určený k metodické podpoře učitelů při implementaci kurikulární reformy (rámcových vzdělávacích programů) do škol se stal mimo jiné klíčovým prostředím pro sdílení digitálních učebních materiálů (tzv. DUM) či realizaci akreditovaných e-learningových kurzů pro učitele, kteří si chtějí rozšířit znalosti v oblasti zavádění informačních technologií do výuky. Stejnojmenný portál umožňuje školám zjistit, nakolik se jim daří integrovat informační a komunikační technologie do života školy a to prostřednictvím evaluačního nástroje s názvem „Profil Škola21“. Řada škol a pedagogů se naučila tyto nástroje a možnosti využívat ve své praxi; portál si vybudoval poměrně dobré postavení v očích pedagogů. Jednu z posledních snah o posílení integrace digitálních technologií do procesu vzdělávání na národní úrovni představoval vznik Návrhu koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009–2013. Rozvoj ICT ve školách měl být v tomto čtyřletém období zajištěn uskutečněním několika programů, např. programy Konektivita či Vzdělávání učitelů. Ačkoli byl vytvořen podrobný Akční plán pro realizaci uvedené koncepce (Škola pro 21. století, tzv. Škola21), nepodařilo se plán legislativně ukotvit natolik, aby mohl být v plném rozsahu realizován (jedním z cílů, který se podařilo uskutečnit, je např. výše zmiňovaný Profil Škola21). Namísto něj vzniká v současné době zcela nový koncepční materiál, jehož cílem je navrhnout konkrétní opatření na podporu rozvoje digitálního vzdělávání v České republice do roku 2020. Potřeba vytvoření této tzv. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 byla iniciována přijetím strategického záměru Digitální vzdělávání – Touch your future (prosazuje kromě zavádění interaktivních zařízení typu touchpad/tablet do škol také např. širší využívání audiovizuálních učebních materiálů), který přímo vychází z koncepce Digitální Česko 2.0 (ta byla na vládní úrovni schválena v březnu roku 2013, tedy v době konání šetření ICILS 2013 v českých školách). V tuto chvíli lze jen obtížně odhadovat, zdali se Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 stane oním dlouho očekávaným závazným dokumentem, který bude v následujících letech udávat směr všech klíčových aktivit v oblasti ICT ve vzdělávání bez ohledu na měnící se politickou situaci v zemi.8 Více informací na www.op-vk.cz/cs/eu-penize-skolam 9 Efektivní využívání ICT ve výuce naráží na současnou situaci, kdy schází průběžné sebevzdělávání aktivních pedagogů v této oblasti (určitým příslibem, který by tuto situaci mohl pomoci do budoucna řešit, je i připravovaný kariérní řád).