9 1 POČÍTAČOVÁ A INFORMAČNÍ GRAMOTNOST V ČESKÉM KURIKULU Mezinárodní šetření ICILS mapuje s využitím standardizovaných testových nástrojů úroveň počítačové a informační gramotnosti žáků 8. ročníků v zúčastněných zemích. Nabízí tak cennou možnost provést mezinárodní komparaci dosažených výsledků žáků včetně podmínek, v nichž je počítačová a informační gramotnost rozvíjena. Při interpretaci výsledků šetření ICILS je třeba mít na paměti, že se tyto podmínky mohou v jednotlivých zemích více či méně lišit v závislosti na specifických atributech jejich vzdělávacích soustav. Je proto důležité na tomto místě představit kontext, ve kterém probíhá výuka počítačové a informační gramotnosti na českých školách.Kurikulární dokumenty Cílovou populaci šetření ICILS tvoří žáci nižšího sekundárního vzdělávání, v České republice se jedná konkrétně o žáky 8. ročníku základních škol a žáky tercií na osmiletých gymnáziích, resp. prim na šestiletých gymnáziích. V roce 2013, kdy proběhl hlavní sběr dat, byli již všichni tito žáci vyučováni na druhém stupni podle školního, resp. rámcového vzdělávacího programu3. Připomeňme, že rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)4 specifikuje úroveň klíčových kompetencí, které by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání, vymezuje vzdělávací obsah (učivo a očekávané výstupy vzdělávání vždy pro první a druhý stupeň základní školy) a namísto jednotlivých předmětů zavádí tzv. vzdělávací oblasti, které jsou doplněny průřezovými tématy. Počítačová a informační gramotnost je v rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zastoupena samostatnou vzdělávací oblastí Informační a komunikační technologie. Tato vzdělávací oblast je zařazena jako povinná součást prvního i druhého stupně základního vzdělávání v minimální časové dotaci jedné hodiny týdně na každém stupni. Vzdělávací obsah pro druhý stupeň je rozdělen do dvou oblastí: ››Vyhledávání informací a komunikace – tato oblast by měla vést ke schopnosti žáků ››ověřovat věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzovat jejich závažnost a vzájemnou návaznost.››Zpracování a využití informací – tato oblast by měla žáky vybavit schopnostmi ››ovládat práci s textovými, grafickými i tabulkovými editory a využívat vhodné aplikace, ››uplatňovat základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem,››pracovat s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictví,››používat informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocovat jednoduché vztahy mezi údaji,››zpracovat a prezentovat na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě.3 Tyto kurikulární dokumenty jsou nedílnou součástí české vzdělávací soustavy od roku 2004, kdy byla zahájena tzv. kurikulární reforma.4 RVP ZV je závazným dokumentem pro všechny základní školy a nižší stupně víceletých gymnázií, které na jeho základě tvoří vlastní školní vzdělávací programy (ŠVP). Výuka podle ŠVP byla na všech školách poskytujících primární a nižší sekundární vzdělávání povinně zahájena od prvního a šestého ročníku ve školním roce 2007/2008. RVP ZV je dostupný na www.nuv.cz/cinnosti/kurikulum-vseobecne-a-odborne-vzdelavani-a-evaluace