8 Rodinné zázemí žáků››Ve všech zúčastněných zemích včetně České republiky byly zjištěny statisticky významné rozdíly ve výsledcích žáků dle statusu povolání rodičů. Žáci rodičů s nejvyšším statusem povolání dosahovali nejlepších výsledků. Pomocí proměnné nejvyšší status povolání rodičů se v České republice podařilo vysvětlit 8 % rozdílů ve výsledcích žáků, což odpovídá průměru zúčastněných zemí. ››Ve všech zapojených zemích také platí, že průměrný výsledek žáků v testu se zvyšuje s rostoucím počtem počítačů doma – s každým přibývajícím počítačem v domácnosti výsledek roste v průměru o 12 bodů (v ČR o 8 bodů). Podobně s výsledkem žáků v testu pozitivně souvisí i vzdělávací zdroje domácnosti (měřené počtem knih).››Co se týče různých dovedností práce s ICT, u dívek lze ve srovnání s chlapci pozorovat výraznější podíl rodiny na osvojení si daných ICT dovedností. Chlapci se častěji dovednostem naučili sami. Dívky jsou častěji než chlapci „odkázané“ na školu a rodinu. Žáci a používání ICT ››Stejně jako v ostatních zúčastněných zemích čeští žáci nejčastěji používají počítač v hodinách ICT, přírodních věd a humanitních předmětů. Ve srovnání s ostatními zeměmi je podíl českých žáků, kteří používají počítač ve škole v jednotlivých předmětech, podprůměrný. ››Své základní znalosti v oblasti ICT čeští žáci hodnotí ve srovnání s žáky z ostatních zemí nadprůměrně a platí, že čím vyšší sebehodnocení, tím lepší výsledky v testu. V případě sebehodnocení pokročilých dovedností se čeští žáci pohybují naopak pod průměrem, což je dáno zejména nižším sebehodnocením dívek.››Ve většině zapojených zemí platí, že čím více se žáci o technologie zajímají a rádi s nimi pracují, tím lepších výsledků v testu dosahují. V České republice, Německu, Rusku a ve Slovinsku však tato souvislost prokázána nebyla.››Česká republika patří spolu s Chorvatskem a Polskem k zemím s nadprůměrným podílem žáků využívajících počítač pro volnočasové aktivity a zároveň s podprůměrným podílem žáků, kteří jej využívají pro studijní účely. Školy a učitelé ››České školy jsou nadprůměrně vybavené interaktivními elektronickými studijními materiály a počítači. Zatímco v zemích ICILS připadá průměrně na jeden počítač 18 žáků, v České republice je to 10 žáků. České školy mají však oproti těm zahraničním např. nižší vybavenost tablety, k nimž má přístup pouze 6 % českých žáků (průměr zemí ICILS je 19 %). ››Počítač při výuce používají minimálně jednou týdně dvě třetiny učitelů (učitelé žáků 8. ročníků), což je v porovnání se zahraničím mírně nadprůměrné. Celkem 27 % učitelů jej používá každý den.››Čeští učitelé vnímají ICT zázemí ve školách vůbec nejpozitivněji ze všech zúčastněných zemí. Učitelé víceletých gymnázií mají ovšem na ICT vybavení a ICT podporu méně pozitivní názor než jejich kolegové ze základních škol. ››Zhruba polovina českých učitelů se vyjádřila, že používání ICT při výuce není v jejich škole považováno za prioritu a že není dostatek času na přípravu hodin zahrnujících práci s ICT.››Ze všech zúčastněných zemí učitelé v ČR v nejmenší míře souhlasili s tím, že ICT při výuce pomáhá žákům naučit se spolupracovat s jinými žáky (62 %, průměr zemí ICILS 78 %), naučit se plánovat si a uspořádat si svou práci (41 %, průměr 65 %) a že zlepšuje studijní výkony žáků (53 %, stejně jako v Chorvatsku, průměr 68 %).