7 SHRNUTÍ Celkové výsledky ››Žáci České republiky dosáhli v testu počítačové a informační gramotnosti nejlepšího výsledku ze všech zúčastněných zemí s hodnotou 553 bodů. Srovnatelný výsledek byl zjištěn pouze u žáků z kanadské provincie Ontario (547 bodů). ››Čeští žáci svou úspěšností předčili nejen žáky Austrálie, Polska, Norska a Korejské republiky, jejichž výsledek přesahoval 530 bodů, ale vedli si lépe než např. jejich vrstevníci z Německa (523 bodů), Slovenska (517 bodů), Chorvatska (512 bodů) či Slovinska (511 bodů). Žáci dvou zemí dosáhli ve srovnání s ostatními zeměmi výrazně podprůměrného bodového skóru, a to žáci Thajska a Turecka s 373, resp. 361 body.Výsledky podle dovednostních úrovní ››V šetření ICILS byly stanoveny čtyři dovednostní úrovně počítačové a informační gramotnosti. Nejvyšší, čtvrté dovednostní úrovně, na níž žáci disponují pokročilými znalostmi a dovednostmi, dosáhla 3 % českých žáků, což řadí Českou republiku na 6. místo. ››V České republice je klíčový podíl žáků na třetí dovednostní úrovni (34 %), který je nejvyšší ve srovnání s ostatními zúčastněnými zeměmi. Zároveň byl zjištěn vůbec nejnižší podíl žáků, kteří nedosáhli první úrovně (2 %). Největší podíl žáků v České republice tvoří žáci na druhé dovedností úrovni (48 %).Dívky a chlapci na základních školách a víceletých gymnáziích ››Stejně jako v ostatních zemích i v České republice předčily dívky svým průměrným výsledkem chlapce. Dívky dosáhly 559,2 bodů, chlapci 547,6 bodů, nicméně tento 12bodový rozdíl byl ve srovnání s ostatními zeměmi jeden z nejnižších. Rozdíl mezi dívkami a chlapci byl o něco vyšší v rámci víceletých gymnázií.››V průměru horší výsledky českých chlapců vysvětluje převaha chlapců na nižších dovednostních úrovních (první a druhé úrovně dosáhlo 64 % chlapců a 57 % dívek). Pokročilejší třetí dovednostní úrovně dosáhlo naopak o 7 % více dívek než chlapců.››Průměrný výsledek žáků víceletých gymnázií byl ve srovnání se žáky základních škol vyšší o 58 bodů. Průměrný výsledek žáků základních škol odpovídá druhé dovednostní úrovni, zatímco průměrný výsledek žáků víceletých gymnázií třetí dovednostní úrovni.››Nižší průměrný výsledek žáků základních škol dokumentuje i to, že jsou jen nepatrně zastoupeni na nejvyšší dovednostní úrovni, zatímco žáků víceletých gymnázií je na této úrovni desetina. Naopak, žáci víceletého gymnázia prakticky nejsou zastoupeni na nejnižší dovednostní úrovni a pod ní. ››V polovině zúčastněných zemí dívky častěji uváděly, že se naučily vybrané ICT dovednosti ve škole. V České republice byl rozdíl mezi dívkami a chlapci v tomto ohledu nejvyšší a chlapci tak výrazně přispěli k tomu, že se Česká republika řadí k zemím, kde byl zjištěn podprůměrný podíl žáků, kteří se vybrané dovednosti naučili ve škole.