6 ÚVOD Používání informačních a komunikačních technologií (ICT) se stále více stává běžnou součástí života. Rozvoj těchto technologií značně ovlivňuje povahu pracovních činností, povahu sociálních interakcí a způsob vyhledávání, vytváření a zpracovávání informací. Oblast vzdělávání reflektuje tento stav ve dvojím smyslu: mění se nejen charakter znalostí a dovedností, které by si měli žáci v průběhu vzdělávacího procesu osvojit pro úspěšné fungování v budoucím životě, ale také prostředí, v němž jsou tyto znalosti a dovednosti osvojovány. Jinými slovy rozvíjení počítačové a informační gramotnosti se stává ve stále větší míře součástí kurikula, zároveň se však také stává jedním z předpokladů pro úspěšné zvládnutí studia jako takového. Mezinárodní šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS 2013 (International Computer and Information Literacy Study) je prvním mezinárodním srovnávacím projektem, který je zaměřen na mapování reálných dovedností a schopností žáků v oblasti používání ICT. Vzniklo jako odpověď na rostoucí používání informačních a komunikačních technologií a reaguje též na požadavky tvůrců vzdělávací politiky, kteří chtějí lépe rozumět kontextu a výsledkům počítačového a informačního vzdělávání ve svých zemích. Snahou šetření ICILS je obohatit probíhající diskusi o empirické poznatky získané systematickým zkoumáním počítačové a informační gramotnosti mladých lidí a způsobů jejího rozvíjení. Šetření ICILS 2013 realizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA). Volně navazuje na projekt SITES (Second Information Technology in Education Study) zaměřený na informační technologie ve vzdělávání, který IEA uskutečnila prostřednictvím několika modulů v letech 1998, 2001 a 20061. Do modulů 1998 a 2001 byla zapojena i Česká republika. Oproti šetření ICILS se SITES nevěnoval mapování reálných schopností a dovedností žáků2. Národní zpráva z šetření ICILS 2013 je rozdělena do sedmi kapitol. Kapitola 1 seznamuje s kontextem začlenění počítačové a informační gramotnosti do kurikulárních a dalších dokumentů vzdělávacího systému České republiky. V kapitole 2 je blíže představeno šetření ICILS, jeho obecná metodologie a pojetí počítačové a informační gramotnosti. Základní informace o tom, jakého výsledku dosáhli v šetření ICILS čeští žáci ve srovnání s žáky ostatních zapojených států, jsou obsaženy v kapitole 3. Kapitola 4 pak v mezinárodním kontextu poskytuje podrobnější pohled na výsledky žáků v souvislosti s vlivem školy a rodinného prostředí. Kapitola 5 se detailněji zabývá situací v České republice, zejména rozdíly mezi jednotlivými druhy škol. V kapitole 6 jsou na základě odpovědí z učitelského a ředitelského dotazníku popsány podmínky pro rozvoj počítačové a informační gramotnosti. Kapitola 7 je věnována závěrům a doporučením. Příloha A obsahuje popis jednotlivých dovednostních úrovní a příloha B popisuje typy použitých testových úkolů a věnuje se příkladům konkrétních uvolněných úkolů. 1 Bližší informace o šetření SITES 2006 je možné získat na webových stránkách IEA (http://www.iea.nl/sites_ 2006.html).2 Prostřednictvím dotazníků pro ředitele, učitele a ICT koordinátory SITES mapoval dostupnost ICT ve školách, využívání ICT ve školách a specifické výukové metody využívající ICT v hodinách matematiky a přírodovědy.