70 Předběžné vymezení úrovní počítačové a informační gramotnosti – úroveň 3 Shromažďování informací a zacházení s informacemi (oblast 1) Vytváření a sdílení informací (oblast 2) Žáci pracující na úrovni 3 jsou do určité míry schopni samostatně používat počítače k vyhledávání a zpracovávání informací. Umí formulovat jednoduché vyhledávací dotazy a vybrat nejvhodnější informační zdroj pro daný účel. V poskytnutých elektronických zdrojích umí vyhledat informace potřebné k zodpovězení konkrétních otázek a v jednoduchých organizačních strukturách dokážou efektivně pracovat se soubory. Na úrovni 3 umí žáci například: určit úlohu serveru a klientského počítače v počítačové síti; vyhledat informaci v databázi, např. v katalogu knihovny; vysvětlit, proč se pro přístup k souborům na sdílených sítích používají uživatelská jména a hesla; vytvořit smysluplnou organizační strukturu pro několik souborů podle jejich typu nebo obsahu; určit hlavní znaky operačního systému; vysvětlit rozdíl mezi příkazy „uložit“ a „uložit jako“; vědět, že dva různé vyhledávací dotazy týkající se stejného tématu mohou vést k různému počtu výsledků ve vyhledávacích programech. Žáci pracující na úrovni 3 jsou schopni vytvořit informační produkt, v němž informace seřadí ve stanoveném jednoduchém lineárním pořadí. Dokážou používat obvyklé softwarové příkazy k editování a formátování informačních produktů podle instrukcí. Vědí, že používání ICT vyžaduje od uživatelů jistou zodpovědnost a je spojeno s rizikem zneužití. Na úrovni 3 umí žáci například: použít grafické a formátovací možnosti počítačových programů k úpravě barvy, velikosti obrázku nebo umístění objektů v jednoduchém informačním produktu; použít šablony nebo styly ke zlepšení vzhledu textových dokumentů, jsou-li k tomu vyzváni; uspořádat videoklipy s jednoduchými přechody do lineární sekvence; použít jednoduché animace objektů pro zdůraznění dynamického průběhu procesu nebo činnosti; určit, pro které kontexty jsou vhodné různé elektronické komunikační prostředky; vyjmenovat některé náležitosti příspěvků do sdílených internetových projektů, jako jsou wiki nebo recenzní fóra; rozpoznat některá rizika spojená se sdílením informací nebo s komunikováním prostřednictvím sítí, například plagiátorství nebo úmyslné skrývání skutečné identity, a navrhnout možnosti obrany proti těmto rizikům.