69 Předběžné vymezení úrovní počítačové a informační gramotnosti – úroveň 4 Shromažďování informací a zacházení s informacemi (oblast 1) Vytváření a sdílení informací (oblast 2) Žáci pracující na úrovni 4 jsou schopni cíleně vyhledávat elektronické zdroje informací, vybírat z těchto zdrojů relevantní informace vhodné pro daný účel a ověřovat jejich důvěryhodnost. Dokážou používat metadata k vyhledávání a organizování souborů. Na úrovni 4 umí žáci například: samostatně vybrat a použít vhodný software nebo hardware pro určitý úkol, účel nebo sociální kontext; samostatně změnit nastavení pro vykonání jednotlivého úkolu na periferním zařízení, například na tiskárně, která umožňuje oboustranný tisk; navrhnout způsob ověření pravdivosti informací nalezených na internetu; používat funkce pro vyhledávání, řazení a získávání informací z databáze (např. z elektronického správce multimediálních souborů nebo z internetového katalogu); určit vlastnosti běžných typů souborů podle jejich koncovky (například .doc, .xls, .gif); cíleně vyhledat relevantní zdroje informací pro konkrétní účel; vybrat z elektronických informačních zdrojů vhodné pasáže pro daný účel. Žáci pracující na úrovni 4 vytvářejí informační zdroje s jednoduchým lineárním uspořádáním a používají softwarové příkazy k editování a formátování informačních produktů způsobem, který dokládá jisté ohledy na cílovou skupinu a účel sdělení. Jsou schopni vytvořit informační produkty, které zachovávají jasný sled informací. Jsou si vědomi toho, že sdělované informace lze různě upravit podle toho, komu jsou určeny, a že mohou mít na různé cílové skupiny různý účinek. Rovněž si uvědomují rizika spojená se sdílením informací a umí navrhnout postupy pro jejich minimalizování. Na úrovni 4 umí žáci například: zvolit a v jednoduchém informačním produktu konzistentně používat grafické a formátovací možnosti počítačových programů, například typy písma, barvu nebo obrázky; kombinovat informační zdroje různého typu, např. obrazové, textové, zvukové nebo audiovizuální; použít software k vytvoření grafu nebo tabulky, z nichž bude patrná struktura v datech; vytvořit vývojový diagram znázorňující systém rozhodování; rozpoznat bezpečnostní rizika spojená s používáním internetových zdrojů a vysvětlit, proč je důležité respektovat a chránit autorská práva; navrhnout způsoby použití softwaru k prezentování určitých informací různým cílovým skupinám; navrhnout možné velikosti cílových skupin pro různé elektronické komunikační prostředky; určit způsoby minimalizování nežádoucího přístupu ke sdíleným elektronickým informacím a použít možnosti počítačových programů k omezení přístupu;