68 Předběžné vymezení úrovní počítačové a informační gramotnosti – úroveň 5 Shromažďování informací a zacházení s informacemi (oblast 1) Vytváření a sdílení informací (oblast 2) Žáci pracující na úrovni 5 jsou schopni posoudit důvěryhodnost informací z elektronických zdrojů a vybrat nejvhodnější informace pro konkrétní účel. Dokážou vytvořit strukturu v jednoduché databázi nebo ve správci souborů a zhodnotit účelnost stávajících jednoduchých datových struktur. Na úrovni 5 umí žáci například: vybrat vhodnou informaci z elektronických zdrojů a zapracovat ji do informačního produktu tak, aby vyhovovala konkrétnímu komunikačnímu účelu; vysvětlit, jak určité znaky internetových textů (např. přehánění nebo extrémní jednostrannost) ovlivňují důvěryhodnost informací; vysvětlit obvyklé „triky“ používané v podvodné elektronické komunikaci, jako je tzv. phishing (např. neoprávněné žádosti o informace nebo falešné nabídky); používat specializované programy nebo funkce pro organizování souborů, např. použít funkci historie hledání v internetovém prohlížeči pro nalezení dříve navštívené stránky nebo seřadit data v tabulkovém procesoru podle určitého kritéria; určit parametry, podle kterých lze uspořádat data vzhledem k jejich obsahu; navrhnout efektivnější způsob uspořádání existující databáze nebo adresářové struktury. Žáci pracující na úrovni 5 vytvářejí informační produkty, které prokazují schopnost plánování a technickou zdatnost. Využívají možnosti počítačových programů ke zpracování a prezentování informací v souladu s běžnými prezentačními zvyklostmi. V informačních produktech kombinují různé prvky a správně přebírají zdrojová data. Využívají možnosti počítačových programů ke zlepšení vzhledu informačních produktů. Jsou si vědomi toho, že informace mají velkou moc a jejich šíření může mít konstruktivní i destruktivní následky. Na úrovni 5 umí žáci například: vytvořit informační produkt, který zachovává jasný a logický sled informací a je napsán stylem odpovídajícím danému účelu; používat v informačním produktu konzistentně grafické prvky a formátování textu (např. barvy, typ písma nebo animace) podle účelu a cílové skupiny, pro kterou je informační produkt napsán; vytvářet tabulky nebo grafy, které správně znázorňují zdrojová data, a vložit je do informačního produktu spolu s textem, který odkazuje na jejich obsah; uvést příklady sociálních kontextů, v nichž lze šířit sociálně významné informace; vysvětlit, jak mohou být komunikační sítě používány k šíření dezinformací, a navrhnout způsoby, jak se lze proti takovému jednání bránit.