49 Jaký vztah k úspěšnosti žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti má dostupnost počítačů pro žáky a zběhlost a sebejistota žáků při jejich používání? a) Jak se tyto charakteristiky žáků liší mezi jednotlivými zeměmi a v rámci těchto zemí? b) Jak se v různých zemích liší síla vztahů mezi těmito charakteristikami a úrovní počítačové a informační gramotnosti? Jaké osobní a sociální charakteristiky žáků (např. pohlaví nebo socioekonomické zázemí) souvisejí s dosaženou úrovní počítačové a informační gramotnosti? Data získaná prostřednictvím žákovských dotazníků budou využita dvojím způsobem. Za prvé budou používána při analýze vztahů mezi okolnostmi a procesy v individuální rovině a naměřenou úrovní počítačové a informační gramotnosti. Za druhé poskytnou deskriptivní informace o dostupnosti a využívání počítačů mezi zeměmi i v rámci zemí. Dotazník pro žáky zjišťuje následující informace: věk žáka, pohlaví, očekávané nejvyšší dosažené vzdělání, zemi původu žáka a jeho rodičů, jazyk, kterým se doma hovoří, povolání matky a otce, nejvyšší dosažené vzdělání matky a otce, počet knih v domácnosti, informační a komunikační technologie v domácnosti, zkušenosti žáka s používáním ICT. Na základě odpovědí žáků na otázky týkající se používání ICT budou vytvořeny souhrnné indexy charakterizující například používání ICT k různým účelům, sebejistotu při provádění činností pomocí ICT, zájem o používání počítačů apod.