48 Tabulka 3. Rozložení testových úloh podle oblastí a aspektů počítačové a informační gramotnosti Prvek gramotnosti Celkem (úloh) Celkem (bodů) Shromažďování informací a zacházení s informacemi (oblast 1) Používání počítačů (aspekt 1.1) 12 12 Získávání a posuzování informací (aspekt 1.2) 10 14 Zacházení s informacemi (aspekt 1.3) 5 6 Oblast 1 celkem 27 32 Vytváření a sdílení informací (oblast 2) Přetváření informací (aspekt 2.1) 16 23 Vytváření informací (aspekt 2.2) 15 23 Sdílení informací (aspekt 2.3) 8 12 Bezpečné používání informací (aspekt 2.4) 14 15 Oblast 2 celkem 53 73 Z tabulky je patrné, že oblast 2 (vytváření a sdílení informací) reprezentuje zhruba dvojnásobný počet úloh i bodů než oblast 1 (shromažďování informací a zacházení s informacemi). To je dáno tím, že do oblasti 2 spadají rozsáhlejší úlohy na konci každého modulu, v nichž mají žáci za úkol vytvořit informační produkt. Komplexní povaha těchto úloh vyžaduje použití různých hodnoticích kritérií a několika úrovní bodového hodnocení. Tyto úlohy pokrývají více aspektů, ale především se zaměřují na aspekty 2.1 a 2.2, na něž proto ve výzkumu připadá nejvíce bodů. Rozložení testových úloh a bodů odpovídá také čas, který mají žáci při plnění úloh různého typu strávit. Záměrem šetření ICILS nebylo vytvořit test s rovnoměrným zastoupením všech aspektů počítačové a informační gramotnosti, ale vyvinout pokud možno autentické úkoly, které pokryjí všechny definované aspekty. 4.4 Dotazníky Dotazník pro žáky Prostřednictvím dotazníku pro žáky jsou sbírána data, která pomohou najít odpovědi na třetí a čtvrtou výzkumnou otázku (viz přehled výzkumných otázek v kapitole 1):