37 4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje4. Výzkumné nástroje 4.1 Elektronicky zadávaný test počítačové gramotnosti Test šetření ICILS je navržen pro hodnocení počítačové a informační gramotnosti žáků v pokud možno autentickém testovacím prostředí. To však musí být funkčně omezeno, aby zajišťovalo rovnocenné podmínky pro všechny testované žáky. Pro dosažení co nejautentičtějších a zároveň jednotných podmínek využívá test kombinaci speciálně vytvořených aplikací a skutečných počítačových programů. Prostředí testu obsahuje dvě funkční oblasti – testové rozhraní a oblast, v níž se zobrazují materiály nutné k zodpovězení testových úloh (tzv. úvodní materiály). Na obr. 3 jsou znázorněny obě oblasti tak, jak je žáci uvidí na monitoru počítače. Obrázek 3. Testové prostředí obsahující dvě funkční oblasti Testové rozhraní Testové rozhraní má dvě funkce. Za prvé obsahuje informace o testu (např. údaje o průběhu testování, o zbývajícím čase nebo znění testových otázek či úkolů). Za druhé obsahuje navigační tlačítka, která žákům umožňují přecházet mezi jednotlivými otázkami a úkoly podobně jako v jiných počítačově zadávaných testech. Testové rozhraní Úvodní materiál