35 Procesy v domácím prostředí Z procesů probíhajících v domácím prostředí, které mohou mít vliv na proces učení a dosaženou úroveň gramotnosti, je nejdůležitější používání ICT doma a učení se od jiných členů rodiny. Žáci v dotazníku uvádějí, jaké počítačové dovednosti se naučili od rodinných příslušníků nebo od kamarádů a jak často používají doma počítač. Individuální charakteristiky žáků Individuální okolnosti K individuálním okolnostem, které mohou mít vliv na dosaženou úroveň počítačové a informační gramotnosti, patří především věk, pohlaví a vzdělanostní aspirace. Vědomosti a dovednosti se s věkem obecně zlepšují. Při porovnání vzdělávacích výsledků žáků stejného ročníku je však v některých zemích korelace mezi věkem a dosaženými výsledky záporná. To je obvykle způsobeno tím, že kvůli opakování ročníku jsou staršími žáky v ročníku ti, kteří dosahují horších studijních výsledků (viz např. Schulz et al., 2010). Mezinárodní srovnávací výzkumy vzdělávacích výsledků poukázaly na značné rozdíly mezi výsledky chlapců a dívek. V oblasti čtenářské gramotnosti dosahují dívky podstatně lepších výsledků než chlapci (Mullis et al., 2007; OECD, 2010b). Naopak chlapci bývají o něco lepší v matematice a přírodních vědách, i když výzkumy z poslední doby naznačují, že se v těchto oblastech rozdíly mezi chlapci a dívkami vyrovnávají (Mullis, Martin a Foy 2008; OECD, 2010b). Data z posledních dvou cyklů australského výzkumu ICT gramotnosti z let 2008 a 2011 prokázala výrazně vyšší úroveň dovedností dívek než chlapců (ACARA, 2012; MCEECDYA, 2008). Při porovnávání rozdílů v dosažené úrovni počítačové a informační gramotnosti je třeba vzít v úvahu rovněž vzdělanostní aspirace jednotlivých žáků. Žáci v dotazníku odpovídají na otázku, jakého si myslí, že dosáhnou nejvyššího vzdělání. Žáci zaškrtávají jednu z nabízených možností kategorizovaných podle mezinárodní klasifikace vzdělávání ISCED (UNESCO, 2006).