34 V šetření ICILS jsou učitelé požádání, aby uvedli, jaké informační a komunikační technologie, programy či aplikace při výuce používají, do jaké míry je využívají a jaký důraz kladou na rozvoj počítačových dovedností u svých žáků. Dotazník pro učitele také zjišťuje, zda a jak jsou informační a komunikační technologie na škole využívány ke kooperativní výuce a kooperativnímu učení. Také žáci uvádějí, jak často používají ve škole počítače k různým vzdělávacím účelům a v různých předmětech. Domácí prostředí Okolnosti v domácím prostředí Vliv domácího prostředí na studijní výsledky žáků je prokázán řadou výzkumů. Rovněž je doloženo, že domácí prostředí ovlivňuje osvojování dovedností práce s informačními a komunikačními technologiemi (MCEECDYA, 2008; Nasah et al., 2010). K charakteristikám domácího prostředí, které mají nejtěsnější vztah ke studijním výsledkům žáků, patří socioekonomický status rodičů, jazyk, jímž se doma hovoří, a země původu žáka a jeho rodičů. V šetření ICILS je socioekonomický status rodičů zjišťován otázkami na zaměstnání a nejvyšší dosažené vzdělání rodičů a na počet knih v domácnosti. V otázkách zjišťujících nejvyšší dosažené vzdělání otce a matky žáci zaškrtávají jednu z nabízených možností kategorizovaných podle mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED (UNESCO, 2006). Zaměstnání rodičů je zjišťováno otevřenými otázkami. Odpovědi žáků jsou následně kódovány podle mezinárodní standardní klasifikace zaměstnání ISCO (International Labour Organisation, 2007) a poté jim jsou přiděleny hodnoty mezinárodního socioekonomického indexu SEI (Ganzeboom, de Graaf a Treiman, 1992). Žáci rovněž odpovídají na otázky, ve které zemi se oni sami a jejich rodiče narodili a jakým jazykem doma nejčastěji mluví. Je prokázáno, že v řadě zemí existují značné rozdíly ve vybavení domácností digitálními technologiemi, které žákům umožňují rozvíjet počítačovou a informační gramotnost mimo školu (Warschauer a Matuchniak, 2010). Prostřednictvím dotazníku pro žáky jsou proto v šetření ICILS zjišťovány údaje o vybavení domácností digitálními technologiemi, aby bylo možné ověřit vztah mezi technologickou vybaveností domácností a dosaženou úrovní počítačové a informační gramotnosti.