33 ICT a o sebedůvěře ve vlastní schopnosti používat ICT k různým účelům. Učitelé jsou rovněž požádáni, aby vyjádřili svůj názor na pozitivní a negativní dopady používání ICT ve výuce a na faktory, které na jejich škole brání používání počítačů k výukovým účelům. Výsledky výzkumu SITES 2006 naznačují, že používání informačních a komunikačních technologií učiteli matematiky a přírodovědných předmětů je ovlivňováno názory ředitele na jejich smysluplnost a podporou, které se učitelům v této oblasti dostává (Law et al., 2008). Tento výzkum došel dále k závěru, že používání ICT k výukovým účelům může být podporováno nebo naopak omezováno vzdělávacím programem školy a jejím celkovým přístupem k ICT. Z tohoto důvodu jsou v šetření ICILS do dotazníku pro ředitele zařazeny otázky týkající se: celoškolního přístupu k používání ICT, významu, který škola přikládá pořizování ICT, významu, který škola přisuzuje používání ICT ve výuce, očekávaných znalostí a dovedností práce s ICT, které by učitelé školy měli ovládat, účasti učitelů na kurzech dalšího vzdělávání souvisejících s ICT. Procesy ve školním nebo třídním prostředí Již od počátku zavádění ICT do škol se předpokládalo, že informační a komunikační technologie mají potenciál ovlivnit vyučování a učení tím, že umožňují větší přístup k množství zdrojů a možnostem různými způsoby analyzovat, přetvářet a prezentovat informace. Tyto možnosti ovšem výrazně rozšířila interaktivní povaha současných technologií, označovaných též jako web 2.0 (Greenhow, Robelia a Hughes, 2009). Někteří badatelé se domnívají, že díky simulačním a vizualizačním programům mohou žáci snáze porozumět složitějším pojmům a rozvíjet komplexnější dovednosti (Dede, 2007). Také se argumentuje, že prostřednictvím ICT mohou žáci lépe spolupracovat při získávání vzdělávacích zkušeností, sami vytvářet znalosti a sdílet své názory na získané zkušenosti s jinými žáky. Jiní však docházejí k závěru, že ačkoli mají digitální technologie potenciál proměnit školní výuku, jejich využívání je z různých důvodů překvapivě dosti omezené (Burbules, 2007; Cuban, 2001).