32 Školní a třídní prostředí Každý výzkum počítačové a informační gramotnosti musí vzít v úvahu školní a třídní podmínky, v nichž je tato gramotnost rozvíjena. Používání informačních a komunikačních technologií při výuce je důležitou součástí přípravy mladých lidí na život a stává se dnes už běžnou praxí. Charakteristiky školního a třídního prostředí jsou v šetření ICILS zjišťovány prostřednictvím dotazníků pro učitele, pro ředitele a pro školní koordinátory ICT. Také dotazník pro žáky obsahuje několik otázek o používání digitálních technologií při výuce. Třebaže šetření ICILS nezkoumá vztah mezi používáním ICT a výsledky žáků v takových předmětech, jako jsou jazyky, matematika nebo přírodní vědy, poukazujeme na tomto místě na výsledky nedávno provedené metaanalýzy, která prokázala pozitivní vztah mezi používáním počítačů a školními výsledky obecně (Tamin et al., 2011). Okolnosti ve školním nebo třídním prostředí Prostřednictvím dotazníku pro ředitele škol jsou zjišťovány informace o počtu žáků a učitelů, o ročnících na dané škole a o obci, kde škola sídlí. Také je zjišťováno, zda je škola veřejná nebo soukromá. Vedle těchto základních údajů o škole dotazník pro ředitele obsahuje otázky o informačních a komunikačních technologiích ve škole a jejich pořizování. Dotazník pro koordinátory ICT obsahuje otázky o dostupnosti výpočetní techniky ve škole, o jejím umístění, o počtu žáků, kteří k ní mají přístup, a počtu let, po které škola výpočetní techniku využívá. Do tohoto dotazníku jsou rovněž zařazeny otázky o používaných operačních systémech, programovém vybavení a odborném personálu, který pomáhá učitelům s používáním ICT při výuce. Koordinátor ICT dále posuzuje vhodnost dostupných technologií pro výuku a učení. Úroveň počítačové a informační gramotnosti žáků mohou ovlivňovat zkušenosti a postoje jejich učitelů. Z výzkumu SITES 2006 zaměřeného na používání informačních technologií ve vzdělávání vyplynulo, že ve výuce využívají ICT spíše ti učitelé, kteří mají větší míru sebedůvěry ve své schopnosti pracovat s počítači obecně (Law et al., 2008). SITES 2006 přinesl také zjištění, že ve většině zúčastněných zemí jsou ICT využívány častěji v hodinách přírodovědných předmětů než v hodinách matematiky. Dotazník pro učitele zadávaný v šetření ICILS proto vedle základních údajů o učitelích (věku, pohlaví a vyučovaném předmětu) sbírá informace o jejich zkušenostech s používáním ICT obecně a ve výuce, o absolvovaných vzdělávacích kurzech zaměřených na