30 vymezení a postavení počítačového a informačního vzdělávání ve vzdělávací politice i praxi, oficiální definice počítačového a informačního vzdělávání, případně počítačové a informační gramotnosti, postavení počítačového a informačního vzdělávání v rámci vzdělávacích reforem, hlavní cíle počítačového a informačního vzdělávání, vliv různých institucí či skupin na určování těchto cílů. V šetření ICILS budou zohledněny také výsledky dříve provedených výzkumů informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání včetně výzkumu SITES, který organizovala rovněž IEA (Plomp et al., 2009), indikátorů ICT v primárním a sekundárním vzdělávání sledovaných Evropskou komisí (European Commission, 2009) a mezinárodního výzkumu zkušeností s technologiemi ve vzdělávání, který zjišťoval přístupy a zkušenosti v 21 zemích (Bakia et al., 2011). Závěry těchto výzkumů ukazují, že země uplatňují různé přístupy k zavádění počítačového a informačního vzdělávání. Některé ho zařazují jako samostatný předmět, jiné ho chápou spíše jako součást jiných předmětů. Mezi zeměmi jsou také velké rozdíly v tom, jak je počítačové a informační vzdělávání definováno a jaké výsledky jsou od žáků v této oblasti očekávány. Některé země popisují počítačové a informační vzdělávání velmi podrobně včetně očekávaných výstupů, kdežto v jiných je jeho obsah obsažen implicitně v kurikulárních dokumentech pro jiné předměty. V návaznosti na zjištění dřívějších studií je prostřednictvím národního kontextuálního kurikulárního dotazníku zjišťováno, zda počítačové a informační vzdělávání tvoří na různých stupních školní docházky a v různých typech škol samostatný předmět, nebo je součástí jiných předmětů, nebo je vnímáno jako mezipředmětová oblast vzdělávání. Rovněž se sleduje, v rámci kterých předmětů jsou rozvíjeny dovednosti práce s počítačem a s informacemi a zda jsou tyto předměty povinné nebo volitelné. Předmětem šetření je též počet hodin věnovaných počítačovému a informačnímu vzdělávání v ročníku, z něhož jsou vybíráni žáci pro testování. Jinou důležitou charakteristikou, kterou lze zařadit do procesů v širším sociálním prostředí, je rozvíjení odborné způsobilosti učitelů pro výuku počítačové a informační