29 patří například hrubý domácí produkt na obyvatele, přístup ke vzdělání nebo zdravotnické statistiky. Vzhledem k zaměření šetření ICILS je rovněž důležité získat informace o obecné dostupnosti ICT v jednotlivých zemích. Z veřejně dostupných zdrojů budou k tomuto účelu vybírány údaje týkající se například dostupnosti internetu, konkrétně např. počet hostitelských počítačů (internet host). Jedním z veřejně dostupných indikátorů stavu rozvoje ICT je index rozvoje ICT (ICT Development Index – IDI) vytvořený Mezinárodní telekomunikační unií (International Telecommunications Union, 2012). Tento index je sestaven na základě 11 ukazatelů, které mohou být mezinárodně porovnávány společně v podobě celkového indexu rozvoje ICT nebo i samostatně. Jiným indikátorem je index síťové připravenosti (Networked Readiness Index) – viz např. Dutta a Mia (2011). Z výsledků různých mezinárodních šetření dále vyplývá, že mezi zeměmi existují velké rozdíly v dostupnosti ICT na školách (viz např. Anderson a Ainley, 2010; Pelgrum a Doornekamp, 2009). V šetření ICILS budou proto shromažďovány informace o školní digitální infrastruktuře, hardwarovém a softwarovém vybavení nebo o plánovaných opatřeních vzdělávací politiky do budoucna. Konkrétně budou zjišťovány například informace o počtu žáků a učitelů na jeden školní počítač, o připojení k internetu (jeho pokrytí a rychlosti), o licenčních smlouvách na softwarové vybavení a o dostupnosti digitálních výukových zdrojů. S využitím těchto údajů bude možné ověřit hypotézu, zda žáci na školách s největším množstvím digitálních zdrojů mají také nejvíce zkušeností s používáním ICT při výuce a díky tomu i nejlepší výsledky v oblasti počítačové a informační gramotnosti. Národní kontextuální kurikulární dotazník se zaměřuje i na další charakteristiky vzdělávacích systémů zúčastněných zemí, které přímo nesouvisejí s informačními a komunikačními technologiemi, například na délku školní docházky, průměrný věk žáků v jednotlivých ročnících, financování vzdělávání, strukturu vzdělávacích systémů nebo autonomii škol. Procesy v širším sociálním prostředí Do této skupiny proměnných budou zařazeny informace o postavení počítačového a informačního vzdělávání v rámci kurikula, zjišťované prostřednictvím národního kurikulárního dotazníku. Konkrétně se sleduje: