28 Nadnárodní prostředí – do této roviny patří například obecný rozvoj informačních a komunikačních technologií v globálním měřítku. Faktory, které mohou vysvětlit nejvíce rozdílů v dosažené úrovni počítačové a informační gramotnosti, se týkají národních podmínek.2 Mezi zeměmi totiž existují velké rozdíly v přístupu k digitálním technologiím (Korte a Husig, 2006; OECD, 2005). V nedávné době také některé země (Austrálie, Estonsko, Izrael, Kanada, Korea, Nový Zéland a Portugalsko) investovaly do rozvoje digitální infrastruktury a zvýšily dostupnost širokopásmového internetového připojení ve školách a domácnostech, případně dostupnost počítačového vybavení ve školách (Bakia et al., 2011). Indikátory charakterizující vzdělávací systémy budou získávány z veřejně dostupných statistik a v rámci šetření ICILS prostřednictvím národního kurikulárního dotazníku. Ze statistik lze vyčíst informace o všeobecných podmínkách charakteristických pro jednotlivé země, které národní kontextuální kurikulární dotazník doplní o údaje o okolnostech a procesech týkajících se přímo počítačového a informačního vzdělávání. Prostřednictvím národního kurikulárního dotazníku jsou sbírána data: o vzdělávací politice a praxi v oblasti počítačového a informačního vzdělávání (včetně postavení počítačové a informační gramotnosti v kurikulu), o přístupech k rozvoji počítačových dovedností učitelů, o probíhajících diskusích či reformách týkajících se zavádění digitálních technologií do škol (včetně dostupnosti ICT ve školách a přístupů k hodnocení počítačové a informační gramotnosti), o struktuře vzdělávacího systému a obsahu národního kurikula v zúčastněných zemích. Okolnosti v širším sociálním prostředí Mezinárodní srovnávací výzkumy prokázaly relativně silnou závislost mezi obecnou úrovní socioekonomického rozvoje zemí a vzdělávacími výsledky žáků. Šetření ICILS bude pracovat s národními (a případně regionálními) indikátory obecného stavu lidského rozvoje, které každoročně publikuje Rozvojový program OSN (UNDP, 2009). K těmto indikátorům 2 Nebo regionálních podmínek v případě, že se do výzkumu zapojí regiony.