27 kontextových proměnných a nástroje šetření, jejichž prostřednictvím mohou být tyto proměnné zjišťovány. Žákovský dotazník umožní získat data o individuálních charakteristikách žáků a jejich domácím prostředí. Dotazníky pro učitele, ředitele a školní koordinátory ICT budou zjišťovat údaje o třídním a školním prostředí. Data o širším sociálním prostředí poskytne národní kontextuální kurikulární dotazník a další dostupné zdroje (např. pravidelně zveřejňované statistické údaje). Tabulka 1. Uspořádání kontextových proměnných Rovina prostředí Okolnosti Procesy Použitý dotazník Širší prostředí Struktura vzdělávacího systému Dostupnost ICT Postavení ICT v kurikulu Národní kontextuální kurikulární a další zdroje Školní/třídní prostředí Charakteristiky školy Dostupnost ICT Používání ICT při výuce Ředitelský, ICT a učitelský Individuální (žák) Pohlaví Věk Činnosti s ICT Používání ICT Žákovský Domácí prostředí Socioekonomický status rodičů Dostupnost ICT doma Používání ICT doma Žákovský 3.3 Sledované kontextové proměnné v různých rovinách prostředí Širší sociální prostředí Učení žáků ve škole i doma mohou ovlivňovat všechny roviny širšího sociálního prostředí. Z teoretického hlediska lze rozlišit tyto roviny: Místní prostředí – využívání informačních a komunikačních technologií může být ovlivněno dostupností internetového připojení v místě bydliště žáků. Regionální a národní prostředí – pro rozvoj počítačové a informační gramotnosti může být důležitá technologická infrastruktura, struktura vzdělávacího systému, obsah kurikula a obecné socioekonomické podmínky daného regionu či země.