25 Koncepční rámec šetření ICILS rozlišuje tyto roviny: individuální – charakteristiky žáka, procesy jeho učení a dosažená úroveň počítačové a informační gramotnosti; domácí – charakteristiky domácího prostředí a činnosti realizované s rodinou, doma a v dalších mimoškolních prostředích, v nichž se žák bezprostředně pohybuje; třídní a školní – všechny faktory související se školou (vzhledem k mezioborové povaze počítačové a informační gramotnosti není ve studii ICILS účelné rozlišovat mezi třídním a školním prostředím); širší sociální – širší kontext, který má vliv na rozvoj počítačové a informační gramotnosti. Patří sem především charakteristiky místního prostředí (např. dostupnost internetu) a vzdělávacího systému či vzdělávací politiky dané země. Neméně důležité je uvedení kontextových charakteristik do souvislosti s procesem učení. Z tohoto hlediska lze jednotlivé faktory prostředí rozdělit na okolnosti a procesy. Okolnosti jsou vnější podmínky či předpoklady rozvíjení počítačové a informační gramotnosti. Jsou charakteristické pro konkrétní rovinu a mohou být ovlivňovány okolnostmi nebo procesy na vyšších rovinách. Do této kategorie patří proměnné jako socioekonomický status rodičů, vybavení domácnosti nebo složení žáků ve škole. Procesy přímo ovlivňují rozvoj počítačové a informační gramotnosti. Jsou omezovány okolnostmi na dané rovině a okolnostmi a procesy na vyšších rovinách. Do této kategorie řadíme proměnné jako četnost využívání ICT při výuce, postoje učitelů k používání ICT ke vzdělávacím účelům nebo používání počítačů doma. Při interpretaci výsledků žáků v testu je třeba vzít v úvahu okolnosti i procesy. Zatímco okolnosti pouze usnadňují nebo naopak omezují rozvoj gramotnosti, procesy mohou nejen působit na její rozvíjení, ale také mohou být samy ovlivněny úrovní dosažených vědomostí a dovedností. Například frekvence používání informačních a komunikačních technologií při výuce závisí mimo jiné i na schopnostech žáků s těmito technologiemi pracovat.