22 vytvořit nebo upravit informační produkt tak, aby byl vhodný pro daný účel nebo cílovou skupinu. Aspekt 2.4 – Bezpečné používání informací Nedílnou součástí počítačové a informační gramotnosti je znalost právních a etických zásad počítačové komunikace platných pro tvůrce či vydavatele na jedné straně a pro spotřebitele či uživatele na straně druhé. Internetové komunikační platformy usnadňují sdílení informací jakéhokoli druhu. Snadné sdílení informací však s sebou nese riziko jejich zneužití, zvláště jedná-li se o osobní informace. Žáci by proto měli umět odhadnout riziko zneužití, měli by mu umět předcházet a měli by mít povědomí o správném chování na internetu. Bezpečné používání informací zahrnuje i odpovědnost uživatelů počítačů za zajištění určité úrovně jejich technického zabezpečení, např. používání bezpečných hesel, aktualizování antivirových programů, neposkytování soukromých údajů neznámým osobám apod. V současné době budí velkou pozornost především následující otázky související s bezpečným používáním informačních a komunikačních technologií: krádež identity, neoprávněný přístup a vydávání se za někoho jiného, utajování identity, phishing (podvodná technika k získávání citlivých údajů); rozesílání škodlivého softwaru (tzv. malwaru), automatické shromažďování dat o chování uživatelů na internetu, poskytování a zneužívání osobních údajů, porušování autorských práv na různé informační produkty publikované na internetu. Bezpečné používání informačních a komunikačních technologií zasahuje do obou oblastí počítačové a informační gramotnosti – receptivní i produktivní. Šetření ICILS ho zařazuje do druhé z nich, protože v kontextu tohoto šetření budou znalosti o bezpečném používání informací hodnoceny nejčastěji v souvislosti s jejich aktivním vytvářením nebo sdílením.