20 komunikaci. Tuto stránku počítačové a informační gramotnosti postihuje v šetření ICILS druhá oblast, nazvaná vytváření a sdílení informací. V rámci této oblasti lze rozlišit čtyři aspekty: přetváření informací, vytváření informací, sdílení informací bezpečné používání informací. Aspekt 2.1 – Přetváření informací Lidé mohou počítače používat k přepracování získaných informací, aby byly jasnější nebo vhodnější pro určitý účel. Přitom zpravidla využívají formátovací, grafické a multimediální možnosti počítačů, aby zvýšili působivost nebo sdělnost původní informace. Dovednosti spadající do aspektu přetváření informací mohou být hodnoceny například následujícími úlohami: přeformátovat názvy a podnadpisy v dokumentu nebo prezentaci, aby byl text přehlednější, použít, změnit nebo vytvořit obrázky, které v dokumentu doplní nebo nahradí text, vytvořit graf na základě údajů uvedených v tabulce, přenést data (např. údaje o naměřené teplotě nebo rychlosti) z datového záznamu a zobrazit je tak, aby z nich byly patrné profily změn, vytvořit krátkou animovanou sekvenci obrázků znázorňující postupný sled událostí. Aspekt 2.2 – Vytváření informací Vytváření informací je proces, při němž člověk využívá počítač k navrhování a zhotovování informačních produktů určených pro daný účel nebo cílovou skupinu. Vytvořené informační produkty mohou být zcela nové nebo mohou vycházet z dostupných informací použitých v novém kontextu.