18 a programy, například otvírat a ukládat soubory na daná místa v počítači, měnit velikost obrázků, kopírovat a vkládat text nebo rozpoznat typ souboru podle jeho koncovky. Procedurální znalosti hodnocené v šetření ICILS jako součást aspektu 1.1 se omezují pouze na univerzální příkazy, které platí v různých softwarových prostředích. Aspekt 1.2 – Získávání a posuzování informací Tento aspekt se zaměřuje na postupy, které lidé provádějí při vyhledávání a získávání informací pomocí počítače a při hodnocení jejich věrohodnosti, úplnosti a užitečnosti. Prudký nárůst informačních zdrojů, které využívají internet jako komunikační médium, vede k tomu, že se uživatelé musí naučit filtrovat obrovské množství dostupných informací, aby je vůbec mohli použít. Proces filtrování informací v kombinaci s rostoucí intuitivností vyhledávacích programů1 vytváří stále těsnější vazby mezi procesem získávání a procesem posuzování informací. Proto je získávání a posuzování informací v šetření ICILS sloučeno do jednoho aspektu. Počítačem zprostředkované informace ovšem nejen obrovským tempem narůstají, ale také se neustále proměňují. Přestože postupy získávání a posuzování informací mají kořeny v tradičních gramotnostech, dynamická multimediální povaha elektronických informací vyžaduje poněkud jiné dovednosti práce s informacemi, které jsou svým rozsahem širší než dovednosti spadající do tradičních gramotností. Dovednosti získávání a posuzování informací zprostředkovaných pomocí počítače mohou být hodnoceny například následujícími úlohami: vybrat ze seznamu souborů nebo webových stránek informaci, která je relevantní pro určité téma, popsat a vysvětlit funkce a parametry různých počítačových vyhledávacích programů, navrhnout postup vyhledávání určité informace a/nebo upravit parametry hledání, aby lépe odpovídaly požadované informaci, 1 Internetové vyhledávače dnes přizpůsobují výsledky hledání konkrétním uživatelům podle jejich polohy, předchozího vyhledávání nebo internetového chování jejich „přátel“ ze sociálních sítí.