11 d) dostupnost ICT ve školách; e) další vzdělávání učitelů a školní nabídku vzdělávacích programů zaměřených na rozvoj počítačové a informační gramotnosti? 3. Jaký vztah k úspěšnosti žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti má dostupnost počítačů pro žáky a zběhlost a sebejistota žáků při jejich používání? a) Jak se tyto charakteristiky žáků liší v rámci zemí a mezi zeměmi? b) Jak se v různých zemích liší síla vztahů mezi těmito charakteristikami a úrovní počítačové a informační gramotnosti? 4. Jaké osobní a sociální charakteristiky žáků (např. pohlaví nebo socioekonomické zázemí) souvisejí s dosaženou úrovní počítačové a informační gramotnosti? Účastníci šetření Cílovou populací šetření ICILS jsou žáci 8. ročníku školní docházky za předpokladu, že průměrný věk žáků 8. ročníku je alespoň 13,5 let. V České republice jsou do šetření zařazeni žáci 8. ročníku základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Pro účast v šetření jsou školy, v nichž se nacházejí žáci zkoumaného ročníku, vybrány náhodným výběrem. Z každé vybrané školy pak je náhodně vybráno až 20 žáků určeného ročníku s ohledem na velikost školy. Do šetření jsou zapojeni také učitelé testovaných žáků. Cílovou populaci tvoří všichni učitelé, kteří na vybraných školách vyučují ve zkoumaném ročníku běžné školní předměty. Přesněji to jsou pouze ti učitelé, kteří žáky zkoumaného ročníku učí v období, kdy probíhá testování, a jsou ve škole zaměstnáni minimálně od začátku příslušného školního roku. Z takto definované populace učitelů je na každé škole náhodně vybráno 15 osob. Vyplněním dotazníků se účastní také ředitelé a koordinátoři ICT ze všech vybraných škol. Testové nástroje šetření V šetření ICILS jsou použity tyto testové nástroje: 1. Mezinárodní test pro žáky obsahující elektronicky zadávaný soubor autentických otázek a úkolů určených k měření počítačové a informační gramotnosti.