5 Cílem mezinárodního studie ICILS je zjistit úroveň počítačové a informační gramotnosti mladých lidí a popsat způsoby jejího rozvíjení. Šetření se zaměřuje na hodnocení znalostí a dovedností žáků 8. ročníku školní docházky (v ČR také odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) prostřednictvím elektronicky zadávaného testu. Dalším nástrojem šetření je žákovský dotazník zjišťující informace o způsobech používání počítačů a dalších digitálních zařízení ze strany těchto žáků i o jejich postojích k digitálním technologiím. V rámci šetření jsou také prostřednictvím dotazníků pro učitele a ředitele testovaných žáků shromažďovány údaje o dostupných školních zdrojích a metodách práce s počítači v rámci výuky. Součástí studie je rovněž pořízení přehledu o vzdělávacích systémech a vzdělávací politice zúčastněných zemí se zvláštním důrazem na oblast počítačové a informační gramotnosti. 1.2 Východiska šetření Během uplynulých dvou desetiletí došlo k prudkému vzestupu počítačů a dalších informačních technologií, které pronikají do života lidí na celém světě. Informační technologie umožňují vytváření, vyhledávání, ukládání a používání poznatků, ale také komunikaci a spolupráci (Kozma, 2003). Rozvoj informačních technologií proměnil prostředí, v němž si žáci osvojují znalosti a dovednosti, podstatu mnohých povolání i způsob sociálních interakcí. Používání informačních technologií se stalo důležitou součástí života v moderní společnosti. V řadě vzdělávacích systémů je proto průběžně sledováno, jak s nimi žáci umějí zacházet. Soubor příslušných vědomostí a dovedností je v šetření ICILS označován jako počítačová a informační gramotnost. V mnoha zemích se dnes všeobecně uznává, že vzdělávání v oblasti informačních a komunikačních technologií má velký význam pro rozvoj dovedností, které lidem umožňují získávat informace a vstupovat do sociálních interakcí prostřednictvím technologií (Kozma, 2008). Podle britského Úřadu pro kvalifikace a kurikulum (Qualifications and Curriculum Authority, 2007) je schopnost ovládat ICT nezbytnou dovedností pro život a umožňuje lidem aktivně se zapojit do rychle se měnícího prostředí současného světa. Podle autorů studie „E-learning Nordic“, která zkoumala dopad ICT na vzdělávání v severských zemích, jsou informační a komunikační technologie považovány za důležitý technický nástroj, který může výrazně zlepšit kvalitu vzdělávání (Pedersen et al., 2006).