4 ÚvodÚvodÚvod Tato publikace přináší základní informace o východiscích, obsahovém zaměření a nástrojích (testu a dotaznících) šetření ICILS. Je zkráceným překladem anglického originálu. Zájemce o podrobnější studium literatury, z níž IEA při koncipování šetření čerpala, odkazujeme na původní verzi, z níž byla do českého překladu převzata pouze hlavní část diskuse o východiscích studie. 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o 1. Základní informace o šetřeníšetřeníšetření ICILS 2013ICILS 2013ICILS 2013ICILS 2013ICILS 2013ICILS 2013ICILS 2013ICILS 2013 1.1 Cíl šetření Šetření počítačové a informační gramotnosti ICILS (International Computer and Information Literacy Study) je organizováno Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (International Association for the Evaluation of Educational Achievement, IEA), která od svého vzniku v 60. letech 20. století uskutečnila již více než 30 rozsáhlých mezinárodních výzkumů. Současná studie počítačové a informační gramotnosti volně navazuje na starší projekty asociace IEA, které se zaměřovaly na využívání informačních technologií ve vzdělávání – COMPED a SITES. Rychlý rozvoj počítačů a dalších digitálních technologií výrazně proměnil prostředí práce s informacemi. Mnohé země dnes docházejí k závěru, že je třeba žáky učit zacházet s informačními a komunikačními technologiemi, aby v dospělosti mohli oni sami i společnost jako celek těžit z ekonomických a sociálních výhod, které zběhlost v používání digitálních technologií přináší. Přirozeně pak vyvstává otázka, nakolik efektivní jsou metody využívané k rozvíjení počítačových dovedností ve školním prostředí. Šetření ICILS je prvním mezinárodním projektem, který zkoumá úroveň rozvoje vědomostí, dovedností a postojů v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT) a při práci s informacemi, jež jsou předpokladem úspěšného zapojení do života v dnešní „digitální“ době. Souhrnně je lze označit termínem počítačová a informační gramotnost. Výzkum vznikl jako odpověď na rostoucí používání informačních a komunikačních technologií (ICT) a reaguje též na požadavky tvůrců vzdělávací politiky, kteří chtějí lépe rozumět kontextu a výsledkům počítačového a informačního vzdělávání ve svých zemích.