2 Co znamená zkratka ICILS?Mezinárodní šetření počítačové a informační gramotnosti (International Computer and Information Literacy Study)Na co je šetření ICILS zaměřeno?Jedná se o první mezinárodní srovnávací projekt, který je zaměřen na mapování reálných dovedností a schopností žáků v oblasti počítačové a informační gramotnosti.Na koho je šetření ICILS zaměřeno?Šetření je zaměřeno na žáky 8. ročníků (v České republice se jedná o 8. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií).Kolik zemí bylo do ICILS zapojeno?Celkem se do šetření ICILS zapojilo 19 zejména evropských zemí.Kolik škol, žáků a učitelů bylo do ICILS zapojeno?V České republice proběhlo šetření ICILS na reprezentativním vzorku 170 škol, v rámci nichž se zapojilo celkem 3100 žáků a 2150 učitelů.Jakým způsobem šetření ve školách probíhalo?Žáci vypracovávali test počítačové a informační gramotnosti a odpovídali na otázky v žákovském dotazníku. Žákovský test a dotazník byly zadávány lokálně na počítači s využitím USB flash disků. Dalšími nástroji šetření ICILS 2013 byly učitelský a školní dotazník. Oba byly administrovány elektronicky prostřednictvím webové aplikace.Kým je šetření ICILS organizováno na mezinárodní úrovni?Na mezinárodní úrovni se jedná o Mezinárodní asociaci pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA, www.iea.nl), která organizuje také další mezinárodní šetření, např. TIMSS (matematika a přírodověda) a PIRLS (čtení). Kým je šetření ICILS organizováno na národní úrovni?Národním centrem je Česká školní inspekce. Realizace šetření ICILS 2013 v ČR probíhá jako součást ESF projektu Kompetence III, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.Kde lze najít více informací?Podrobnější informace o šetření ICILS a jeho výsledcích jsou dostupné na webových stránkách České školní inspekce, kde lze také nalézt národní zprávu z šetření (http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/ICILS).O ŠETŘENÍ ICILS Počítačová a informační gramotnost byla pro účely šetření ICILS definována jako SCHOPNOST JEDINCE POUŽÍVAT POČÍTAČE K VYHLEDÁVÁNÍ, VYTVÁŘENÍ A SDĚLOVÁNÍ INFORMACÍ S CÍLEM ZAPOJIT SE DO DĚNÍ DOMA, VE ŠKOLE, NA PRACOVIŠTI A VE SPOLEČNOSTI.V rámci počítačové a informační gramotnosti bylo definováno a zkoumáno celkem sedm aspektů, zařazených do dvou oblastí:SHROMAŽĎOVÁNÍ INFORMACÍ A ZACHÁZENÍ S INFORMACEMI VYTVÁŘENÍ A SDÍLENÍ INFORMACÍ Používání počítačů jako takové Přetváření informací Získávání informací a jejich posuzování Vytváření informací Zacházení s informacemi Sdílení informací Bezpečné používání informací