29 • ČŠI podle zákona č. 82/2015 Sb., od 1. května 2015 může zjišťo-vat a hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání nejen pod-le příslušných školních vzdě-lávacích programů, ale i pod- le akreditovaných vzdělávacích programů. V její kompetenci tedy bude hodnocení vzdělávání na vyšších odborných školách.• V souladu se zákonem o ná-vykových látkách, který v sou-| ČŠI je ve smyslu zákona o státní službě služebním úřadem Ve spolupráci s Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání a Národním ústavem pro vzdě-lávání provedla ČŠI v květnu a červnu letošního roku inspekční činnost zaměřenou na organizaci a průběh závěrečné zkoušky podle jednotného zadání a průběh a orga-nizaci maturitní zkoušky. Závěrečné zkoušky kotrolovali inspektoři ve 110 středních ško-lách. K porušení právních před-pisů došlo jen ojediněle (např. Zákon č. 234/2014 Sb., o stát-ní službě, jenž nabyl účinnosti 1. ledna 2015 s výjimkou několika ustanovení, která nabývají účin-nosti dnem vyhlášení zákona, zásadním způsobem mění posta-vení zaměstnanců státní správy, včetně zaměstnanců ČŠI. Překlo-pení většiny zaměstnanců ČŠI do režimu zákona o státní službě na-stane v nejbližších měsících. Novému režimu odpovídá také nově vydaná systemizace, stabili-NOVINKY VE ŠKOLSKÉ LEGISLATIVĚzace struktury, pozic a požadav-ků na budoucí státní zaměstnan-ce, včetně školních inspektorů a kontrolních pracovníků. Bylo přijato přes dvacet nových škol-ních inspektorů, kteří doplní tým ČŠI a umožní dále pokračo-vat v nastaveném směru speci-alizace inspekčních pracovníků a vytváření nadregionálních týmů. Postupné rozšiřování týmu in-spekčních pracovníků je vynu-ceno též novými požadavky na výkon inspekční činnosti: viz nově zavedené hodnocení dle akreditovaných vzdělávacích programů pro vyšší odborné vzdělávání (zákon č. 82/2015 Sb.), důraz na sledování činnosti školských poradenských zařízení i poradenských pracovišť (akční plány inkluzivního vzdělávání apod.), ale také chystaný zákon o návykových látkách. • • •| Nové kompetence a úkoly České školní inspekce časné době prochází schvalova- cím procesem v Poslanecké sně-movně Parlamentu ČR, bude mít Česká školní inspekce mož-nost kontrolovat dodržování tohoto zákona ve všech školách a školských zařízeních. Konkrét-ně bude mít ve své působnosti části týkající se prodávání tabá-kových výrobků a alkoholických nápojů ve školách a školských zařízeních a na akcích, které jsou danou školou nebo školským za-řízením pořádány.Zjistí-li Česká školní inspekce nedodržení zákona, může v odů-vodněných případech uložit po-kutu až do výše 800 000,- Kč, ale také uložit zákaz činnosti až na dva roky. Česká školní inspekce může zároveň také ukládat poku-ty, pokud konkrétní školy a škol-ská zařízení nezajistí dodržování zákazu kouření. • • •| Inspektoři sledovali průběh maturit v organizaci písemné zkoušky a ve jmenování členů zkušební ko-mise ředitelem školy).Průběh a organizace maturity byla sledována cca ve 140 střed- ních školách. U 15 z nich by- lo zjištěno porušení právních předpisů. Nejčastěji se jednalo o nedostatky v personálním za- jištění, organizaci a průběhu a ve- dení dokumentace k didaktic-kým testům a písemným pracím ve společné části maturity. U úst-ních zkoušek profilové části šlo o nedostatky v organizaci, průběhu a hodnocení zkoušek a ve stano-vení obsahu (témat) zkoušek. Jen ojediněle bylo zjištěno porušení organizace praktické zkoušky. Přítomnost inspekčních pracov-níků ČŠI byla zároveň důležitým preventivním prvkem pro zajištění korektního průběhu jednotlivých zkoušek. • • •Mgr. Vladislava COUFALOVÁ, MBA ředitelka odboru inspekční činnosti