28 NOVINKY VE ŠKOLSKÉ LEGISLATIVĚ| Právní aktuality V červnovém Informačního bulletinu ČŠI přinášíme ve stručné formě přehled schválených právních předpisů z oblasti školství za uplynulé období. Jde nepochybně o užitečnou po-můcku všem vedoucím pracovníkům škol a školských zařízení, neboť zároveň představu-jeme také předpisy, které teprve procházejí legislativním procesem. TEXT | Mgr. Helena ZRŮSTOVÁ právnička oddělení kanceláře úřadu Schválené právní předpisy • Zákon č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střed-ním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a ně-které další zákony, nabyl účin-nosti 15. ledna 2015 s výjimkou některých ustanovení, která pak nabývají účinnosti dne 1. září 2015 a 1. září 2016.§ § § • Vyhláška č. 3/2015 Sb., o ně-kterých dokladech o vzdělání, nabyla účinnosti 15. ledna 2015. Upravuje obsah, formu a vzory některých dokladů o vzdělávání. Nově mohou doklady obsahovat QR kód.§ § § • Vyhláška č. 17/2015 Sb., kte- rou se mění vyhláška číslo 107/2005 Sb., o školním stravo-vání, ve znění pozdějších předpi-sů, nabyla účinnosti dne 1. února letošního roku. Tato novela opravňuje provo-zovatele stravovacích služeb po-skytovat dietní stravování. Výběr potravin, receptur, sestavení jí-delního lístku a způsob přípravy jídel vydávaných v rámci dietní-ho stravování musí provádět nutriční terapeut.V legislativním procesu • Návrh novely zákona o pe-dagogických pracovnících, sně-movní tisk č. 407. Pokud bude návrh schválen, pracovní poměr na dobu určitou s pedagogický-mi pracovníky bude muset být uzavřen minimálně na dvanáct měsíců. Z tohoto pravidla bu-dou jen úzce vymezené výjimky. Změna by měla zabránit záměr-nému zaměstnávání pedagogic-kých pracovníků pouze na ob-dobí školního vyučování. Návrh již prošel prvním čtením v Posla-necké sněmovně.§ § § Metodika | Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu Dne 22. května 2015 byla MŠMT vydána metodika, která si klade za cíl usnadnit ředitelům škol proces tvorby školního řádu, a to tak, aby byl funkční a v souladu s právní-mi předpisy. Metodická příručka připomíná základní obsahové a obecné náležitosti školního řádu. Doporučuje způsob úpravy ně-kterých situací, které nevyplývají úplně jasně ze zákona. V nepo-slední řadě také obsahuje právní výklad sporných bodů, se kterými se ředitelé mohou při tvorbě škol-ního řádu setkat. Dokument není pro školy zá-vazný. Ředitel školy není povinen upravit všechny zde uvedené ob-lasti a není povinen je upravit prá-vě zde navrženým způsobem. Na druhou stranu doporučené po-stupy odpovídají právním předpi-sům a byly diskutovány s širokou odbornou veřejností jako vhodné. Pokud je tedy ředitel školy vyu-žije, i ČŠI je bude posuzovat jako vyhovující. Metodika může být ČŠI dále využita v rámci návrhů na zlepšení stavu, setká-li se s ne-jednoznačnou úpravou školního řádu ve škole apod. Metodická pomůcka pro ředite-le škol je dostupná na webových stránkách MŠMT: http://www.msmt.cz/file/35220/. • • •