26 TEXT | Mgr. Jaroslav FALTÝN vedoucí oddělení profesního rozvoje | Metodické publikace České školní inspekce PROJEKTOVÉ VÝSTUPY ČŠI V rámci projektu NIQES byly Českou školní inspekcí vydány v knižní podobě dvě publikace určené učitelům a ředitelům škol i širší odborné veřejnosti. Na jaře vydala ČŠI odbornou publikaci Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy, kterou pro Českou školní in-spekci zpracoval kolektiv autorů působících na Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogic-ké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Smyslem publikace je podat učitelům a ředitelům škol ucele-ný soubor informací o didaktic-kých testech a o jejich specifické roli v hodnocení výsledků vzdě-lávání. Práce je členěna do kapi-tol analyzujících hodnocení ve vzdělávání, hodnocení výsledků vzdělávání ve výuce, hodnocení výsledků vzdělávání prostřednic-tvím standardizovaných zkou-šek, vývoj a náležitosti kvalitní-ho testu, evaluační nástroje ČŠI a interpretaci výsledků. Určena je učitelům, ředitelům i zřizova-telům škol, tvůrcům vzdělávacích politik i hodnotitelům na všech úrovních vzdělávací soustavy.Autoři uvádějí, že „testy se za-čínají v našich školách vyskyto-vat čím dál častěji, ať už z inicia-tivy samotných učitelů a ředitelů, nebo z iniciativy úředníků. Je tedy důležité, aby učitelé a ředi-telé dobře rozuměli tomu, jak vy-padá kvalitní test a co může nebo nemůže vypovědět o práci žáka a učitele“. Publikace nemá ambici naučit čtenáře vytvářet testy, ale ro-zumět jim i (složitému) proce-su jejich vývoje. Jedna z kapitol seznamuje čtenáře s vlastním praktickým přínosem ČŠI, tedy s nástroji hodnocení vyvíjenými v rámci projektu NIQES. Uveden je jejich popis, ale i myšlenková východiska nebo doporučení pro jejich praktické použití. Ačkoliv ústředním tématem publikace jsou didaktické testy, neznamená to, že by zůstala stranou otázka hodnocení, které nelze uskuteč-nit prostřednictvím kognitivního testu. Text vysvětluje rozdíl mezi formativním a sumativním hod-nocením a zdůrazňuje důležitost hodnocení podporujícího učení. Zahrnuty jsou zde i konkrétní příklady kvalitního formativního hodnocení. Jedná se o významný, odborně fundovaný příspěvek do diskuze o otázkách hodnocení ve vzdě-lávání prostřednictvím testová-ní na všech hlavních úrovních vzdělávací soustavy. Obdobná komplexní publikace zaměřená na hodnocení v česky psané od-borné literatuře dosud chyběla. Publikace mimoděk dokládá dů-ležitý systémový dopad projekto-vých aktivit ČŠI v oblasti vývoje a využívání didaktických testů v posledních letech. Brožura má reprezentativní formát A4 a ob-sahuje množství příkladů kon-krétních testových úloh. Vydání této publikace je pak dalším pří-spěvkem České školní inspekce směřujícím k metodické podpoře škol a k posilování významu for-mativních aspektů vzdělávání.Publikace je v elektronické verzi k dispozici na webových stránkách České školní inspekce. V případě zájmu lze požádat také o zaslání tištěné verze. • • •