25 ZAPOJENÍ ČŠI DO MEZINÁRODNÍCH AKTIVIT | Praha byla vybrána pro strategickou poradu SICI Ve dnech 4. až 5. května pro-běhlo v Praze strategické jed-nání Výkonného výboru Stálé mezinárodní konference inspek-torátů (SICI). Pozváno bylo 12 klíčových spolupracovníků SICI a zástupců školních inspektorátů z Německa, Srbska, Belgie, Nor-ska, Malty, Skotska, Anglie, a Ho-landska a České republiky.Cílem jednání, které organi-začně zajišťovala ČŠI ve spoluprá-ci se SICI, bylo dohodnout se na dalším směřování SICI. Během dvoudenní intenzivní diskuse se účastníci shodli na tom, že je třeba rozšířit současné tři základ-ní cíle SICI (výměna zkušeností, podpora profesního rozvoje škol-ních inspektorů, podpora bilate-rálních projektů). SICI sdružuje v současné době 35 národních a regionálních inspektorátů. Tři-cet pět školních inspektorátů již představuje podstatný hlas ve vzdělávací politice, přičemž jimi získaná a analyzovaná data vy-povídají o školách a kvalitě vý-uky napříč evropskými státy. Je žádoucí, aby jak přední činitelé evropské vzdělávací politiky, tak akademická sféra a odborná ve-řejnost byli s výsledky práce SICI průběžně seznamováni a zároveň naslouchali oficiálním doporuče-ním SICI. ČŠI je členem SICI od roku 1995 a patří mezi zákládající členy. Díky své aktivní roli má ČŠI své-ho zástupce ve Výkonném výbo-ru této instituce. • • • | hn| | Česká školní inspekce hostila setkání národních koordinátorů mezinárodního šetření TIMSS 2015 Během jednání byli národní koordinátoři seznámeni s proce-sem ověřování výsledků a vyhod-nocování testů (tzv. kódování), navržena byla také doporučení, jak se získanými daty zacházet. Nutnost jednotného přístupu při vyhodnocování žákovských od-povědí dokládá mimo jiné fakt, že testy jsou překládány do 44 různých jazyků. Na jednání byla zmíněna také Mezinárodní zprá-va z testování TIMSS 2015, která bude zveřejněna až v listopadu 2016. Na jejím základě následně každý zúčastněný stát zveřejní své národní zprávy. Výsledky mezinárodního srov-návání žáků představují důleži-tou informaci pro tvůrce vzdě-lávacích politik, akademickou sféru či další odborníky na vzdě-lávání, ale také pro žáky, školy a širší veřejnost. ČŠI je využívá k dalším sekundárním analýzám, které tak jedinečně doplňuj in-formace týkajících se hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v jednotlivých školách a školských zařízeních. Zároveň jsou i vhodným příspěvkem k vý-povědi o vzdělávací soustavě jako celku. Letos se v České republice do šetření TIMSS zapojilo celkem 160 škol. Testování probíhalo od 4. do 29. května (viz článek na str. 11 - 12). • • •Celkem 140 zástupců ze 45 států se ve dnech 9. – 13. března 2015 účastnilo praž-ského setkání národních koordinátorů TIMSS 2015, mezinárodního šetření, které ve čtyřletém intervalu mapuje podmínky, průběh a výsledky vzdělávání v mate-matice a v přírodních vědách na prvním stupni základních škol. Ve spolupráci s Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA), sídlící v americkém Bos-tonu, setkání organizovala Česká školní inspekce, která v ČR mezinárodní šetření výsledků žáků realizuje. TEXT | Mgr. Hana NOVOTNÁ, M.A. kancelář náměstka ústředního školního inspektora