23 PROJEKTOVÝ ZÁMĚR ČŠI | Česká školní inspekce připravuje projekt „Komplexní systém hodnocení“V rámci projektu Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České re-publice (NIQES) řadu z těchto metod, postupů a nástrojů Česká školní inspekce inovovala a vyvi-nula také některé zcela nové, kte-ré dosud k dispozici nebyly. Stále však existuje několik oblastí, pro něž Česká školní inspekce ade-kvátní metodické a nástrojové portfolio nemá.Proto bylo na základě dohody s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy a v souladu s ob-sahem Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání při-stoupeno k přípravě nového sys-témového projektu, jehož cílem je tuto mezeru zaplnit. Připravo-vaný projekt s názvem Komplex-ní systém hodnocení tak bude pokračovat ve vývoji těch metod, postupů a nástrojů, které pro komplexnost hodnocení kvality počátečního vzdělávání dosud chybějí (v projektu NIQES ani jinde nebyly řešeny, a tudíž ani vyvinuty).Realizací projektu dojde k pro- pojení externího a interního hodnocení škol a vybraných škol-ských zařízení na všech úrovních, tedy na úrovni hodnocení vzdě-lávací soustavy České republiky, kde je externí hodnocení vyko-náváno prostřednictvím mezi-národních šetření (PISA, PIRLS, TIMSS, ICILS, TALIS apod.) a interní hodnocení v tomto kon-textu realizuje ČŠI, a na úrov-ni hodnocení školy, kde externí hodnocení zajišťují Česká školní inspekce a zřizovatel a interní hodnocení je prováděno autoeva-luačními nástroji. Zároveň vznik- nou metodické materiály pro práci s modelem tzv. kvalitní školy, který byl připraven v rámci projektu NIQES, i desítky příkla-dů inspirativní praxe. Smyslem těchto aktivit je neustálé posi-lování formativních aspektů ve vzdělávání a poskytování meto-dické podpory ve vzdělávání. Vytvořeny budou také nové metody, postupy a nástroje pro hodnocení těch částí národního kurikula, pro něž dosud adekvát-ní nástroje k dispozici nejsou. Půjde zejména o nástroje pro hodnocení klíčových kompetencí a pro zohledňování socioekono-mického zázemí na úrovni žáka i školy, s cílem monitorovat úro-veň spravedlivosti ve vzdělávání a ve snaze účinně bránit nerov-nostem. Inovovány budou ná-stroje pro ověřování výsledků vzdělávání a pro zajištění kore-lace socioekonomických a teri-toriálních vlivů s podmínkami, průběhem a výsledky vzdělávání. V rámci připravovaného pro-jektu je počítáno také s realizací důsledných analýz dat z národ-ních i mezinárodních šetření, kterými Česká školní inspekce (a šířeji Česká republika) dispo-nuje, s cílem poskytovat interpre-tace dat z různých úhlů pohle-du, na základě multioborového a interdisciplinárního přístupu. Zásadním přínosem tak budou relevantní analytické zprávy, kte-ré budou velmi dobře využitelné na různých úrovních řízení počá-tečního vzdělávání a zejména pak pro tvůrce vzdělávacích politik.Vyvinuté hodnoticí postupy, metody a nástroje budou sys-tematicky implementovány do přímé praxe jednotlivých člán-ků systému vzdělávání v České republice, provedeno bude také důsledné vzdělávání těch akté-Česká školní inspekce jako národní autorita v oblasti hodnocení a kontroly podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízeních zapsaných do školského rejstříku i kvality a efektivity vzdělávací soustavy jako celku využívá při své činnosti nejrůznější metody, postupy a nástroje. TEXT | PhDr. Ondřej ANDRYS, MAE náměstek ústředního školního inspektora