22 PROJEKTOVÉ AKTIVITY ČŠI znalostí a dovedností účastníků v oblasti kolegiální podpory. Lek-tor měl za úkol kombinovat teo-rii s praxí, využívat praktických zkušeností účastníků, dbát na přiměřenost a individuální pří-stup. Vzdělávání mělo výcvikový charakter, tj. obsahovalo teore-tické vstupy, které byly střídány týmovou prací a řízenou diskuzí. Účastníci aktivně přicházeli s pří-pady z vlastní řídící praxe, které se mohly stát jedním z dalších východisek pro zpracování je-jich osobního miniprojektu sou-visejícího s probíranými tématy. Účastníkům bylo doporučeno samostudium relevantní odbor-né literatury a zadána témata pro přípravu na navazující diskuzní setkání.Blíže k jednotlivým modulům Rozvoj sebe samých a dru-hých – modul se věnoval těmto tématům: Osobnost vedoucího pracovníka, Role vedoucího pra-covníka, Styly vedení lidí a Obtíže ve vedení lidí. Účastníci semináře porozuměli tomu, jaké osobnost-ní dispozice ovlivňují prožívání a chování lidí a jak tyto informa-ce využít ke zkvalitnění vztahů s ostatními a zefektivnění jejich práce – tj. při spolupráci učite-lů v pedagogickém sboru, při volbě výukových metod a stra- tegií. Efektivní vedení týmů a li- dí včetně osobního profesního růstu každého pracovníka ve školství je klíčovou manažerskou dovedností, která určuje zdraví i úspěch organizace. Účastníci se naučili rozpoznávat, které před-poklady jednotlivých typů osob-nosti jsou výhodou či nevýhodou k vedení kvalitního vzdělávání, a jaké metody a činnosti jsou pro ně nejvhodnější. Kvalitní rozvoj osobnosti především vedoucích pracovníků ve školství musí být soustavným, dlouhodobým a cí-levědomým procesem. Správná sebereflexe je základním staveb-ním kamenem osobního i peda-gogického růstu každého vedou-cího pracovníka ve školství.Mentorské dovednosti vedou-cích pracovníků – tento mo-dul byl koncipovaný zážitkově, jako vzájemné sdílení a podpora v mentorských dovednostech ve-doucích pracovníků. Účastníci modulu získali orientaci v ter- minologii vztažené k různým for-mám kolegiální podpory a spe- cificky k mentoringu, nauči-li se ovládat strategie, postupy a plánování různých forem ko-legiální podpory, získali základ-ní dovednost vést mentorský/supervizní rozhovor, způsoby dávání a přijímání zpětné vazby, a to vše pro oblast profesionál-ního rozvoje učitele i sebe sama. Základními tématy byly Kole-giální podpora v profesním roz-voji, Role a osobnost poradce a mentora, Fáze mentoringu a Za-vádění mentoringu ve školách.Vedení a řízení změny – mo-dul reagoval právě na turbu-lentnost současného prostředí. Účastníci pochopili, jak na změ-ny v současném světě a životě lidí reaguje školství prostřednictvím kurikulární reformy, seznámili se s obecnými zákonitostmi proce-su změn, včetně typických reakcí lidí na změnu, seznámili se s po-stupy doporučovanými pro říze-ní změny, vyzkoušeli si některé činnosti, které souvisejí s efek-tivním řízením změny, osvojili si postup vedení změny vhodný pro školství. Identifikovali jed-no slabé místo v životě své školy a navrhovali jednotlivé kroky jeho řešení. Rámcová témata Změna jako jediná jistota, Odpor a jeho možná eliminace, Identifi-kace slabého místa ve škole a Ří-zení změny v praxi byla aktuálně doplněna podle struktury účast-níků, což se pochopitelně týká všech popsaných modulů.Vzdělávací program byl sice poměrně krátký, v průběhu červ-na již probíhají ve všech krajích ukončovací závěrečná setkání, a obsahoval veliké množství té-mat, je ale z pohledu řešitelského týmu chápán spíše jako součást mnohem delšího procesu kul-tivace ředitelů škol. Vzdělávací program bude využit pro dal-ší vzdělávací aktivity a zejména opětovně připomene účastní-kům, že celoživotní vzdělávání a učení je zásadní částí práce kaž-dého pedagogického pracovníka, tím více ředitele školy. • • •