21 PROJEKTOVÉ AKTIVITY ČŠI | Vzdělávací program pro ředitele škol S rozšířením činností projektu Kompetence III, ke kterému došlo na podzim loňského roku, došlo mimo jiné k zahájení aktivity s názvem Vzdělávací lídr. ČŠI tak připravila vzdělávací program pro ředitele základních škol, který vychází z výsledků šetření TALIS 2013 a reaguje především na situaci ve vzdělá- vání ředitelů škol v oblasti pedagogického řízení školy. V současné době je praktická realizace tohoto programu dokončována a směřuje k závěrečnému vyhodnocení.TEXT | PhDr. Václav TROJAN, Ph.D.vedoucí katedry Centrum školského managementu PedF UK a odborný garant TALIS Vzdělávací program byl se-staven takzvaně na míru potře-bám a požadavkům ředitelů škol v oblasti pedagogického řízení škol. Na základě zjištění z mezi-národního šetření TALIS 2013 a podrobné diskuze projektového týmu byly stanoveny tři vzděláva-cí moduly – Rozvoj sebe samých a druhých, Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků a Vedení a řízení změny. Tyto jednodenní moduly prakticky otevírající dve-ře do problematiky jsou doplně-ny úvodním setkáním a jednotli-vými závěrečnými konferencemi. Pět prezenčních setkání bylo po-stupně doplňováno setkáními ve školách, každý účastník navštívil dvě školy a na jedné se zúčastnil hospitace a jejího rozboru.Struktura programu Na úvodních setkáních byly účastníkům předány informa-ce o projektu, o šetření TALIS, podrobně byl probrán celý pro-gram, včetně návštěv ve školách i jednotlivých hospitací a byly debatovány i okolnosti výběru témat na závěrečnou minipre-zentaci. Jedním ze specifik toho-to programu je právě zpracování miniprojektu. Každý účastník měl v průběhu identifikovat ve své vlastní škole konkrétní místo či oblast, na které hodlá pracovat, kterou hodlá inovovat, zlepšit či Úvod setkání ve škole (+ hospitace)setkání ve škole Závěrečná MODUL MODUL MODUL konference Vzdělávací lídr | struktura vzdělávacího programu ČŠI změnit. Jde tím pádem o řízení změny v praxi a jednotlivé vzdě-lávací moduly měly pomoci ředi-telům si mnohé ujasnit. Účastníci mohli zpracovávat takové téma, kterému se chtějí věnovat buď přímo během realizace vzděláva-cího programu, nebo v dohledné době. Nejde tedy o to, aby v aktu-ální chvíli něco násilně měnili ve své škole, ale potřebnou a žádou-cí změnu si dobře připravili a byli připravení na její řízení. Zpraco-vávaná témata se týkají právě pe-dagogického řízení školy.V průběhu jednotlivých modu-lů byla vedená výuka přizpůso-bena všem relevantním podmín-kám zejména na úrovni vstupních