19 KONTROLNÍ ČINNOST ČŠI Pro zařízení školního stravování je jednotkou výkonu „stravovaný“ uvedený ve školní matrice. Ve škol-ní matrice, v souladu s § 28 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o před-školním, základním, středním, vyš-ším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se zapisují osoby, které jsou oprávněny čerpat služby příslušného školského zařízení. Zda a v jakém rozsahu služby skutečně čerpají, neumožňuje současné znění § 6 zá-kona č. 306/1999 Sb. odlišit. Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dota-cí soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění poz-dějších předpisů, upravuje v paragra-fu 6 odst. 2 pravidlo poskytování do-tace podle skutečného počtu jednotek výkonu uvedeného ve školní matrice pro příslušný školní rok (nejvýše však do kapacity školského zařízení zapsané ve školském rejstříku). Zá-kon tudíž pamatuje na situace, kdy se v průběhu školního roku mění počet stravovaných, tedy osob zapsaných ke školnímu stravování, neřeší však případné rozdíly mezi počtem for-málně zapsaných strávníků, který je pro poskytování dotace rozhodující, a počtem strávníků, kteří skutečně čerpají služby školní jídelny. Ani pro financování veřejných školních jídelen není možné se od počtu vykazovaných jednotek od-chýlit, korekce se však provádějí alespoň prostřednictvím opravného koeficientu k normativu. Ten však není uplatňován plošně a řeší jen dílčí odchylky počtu vydaných jídel od počtu přihlášených ke stravování. Taková praxe tedy není vyhovující.Jednotka výkonu „stravovaný“ILUSTRAČNÍ FOTO | Gabriela Francová, ČŠI s ohledem na skutečný počet vy-daných jídel nijak upravovány (ke korekcím dochází pouze při změně počtu žáků přihlášených ke školnímu stravování, tedy v případě, kdy nějaký žák odejde ze školy). V případě veřejných poskytova-telů jsou upravovány jen v někte-rých krajích, přitom však v kaž- dém z nich odlišným způsobem a podle odlišných pravidel, která navíc nejsou státu zcela známa. Na úrovni krajů dochází také k rozdílům v průměrném platu na jednoho zaměstnance zaří-zení školního stravování, a to již při tvorbě normativu (rozdíl činí cca 1 800 Kč). Na úrovni systému tak zcela jednoznačně dochází k neefektivnímu vynakládání vel-kého množství finančních pro- středků státu. Problematické dotování Celková dotace poskytovaná ze státního rozpočtu výlučně na zajištění školního stravování v základních a středních školách je ve výši 3,2 mld. Kč. Údaje zís-kané formou inspekčního elek-tronického zjišťování potvrzují informace, které vyplývají z in-spekční činnosti na místě. Z výsledků je zřejmé, že finan-cování školního stravování je založeno na počtu přihlášených strávníků a nezohledňuje skuteč-ně realizované výkony. Zároveň ukazuje na velké rozdíly ve finan- cování v jednotlivých krajích, v personálních i materiálních podmínkách školních jídelen. Závěry a doporučení Na základě výše uvedených zjištění ČŠI doporučila noveli-zovat vyhlášku č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, ve zně-ní pozdějších předpisů, a zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, před-školním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů, ve výše uvedených intencích. Dále ČŠI doporučila systém posky-tování financí pro zajištění škol-ního stravování centralizovat, aby nedocházelo k regionálním disproporcím, zavést povinnou elektronickou evidenci a výkaz-nictví (např. měsíčně) a povinné aktualizace údajů o skutečně vy-daných jídlech ve vztahu k počtu přihlášených strávníků (např. čtvrtletně), zajistit přidělování financí pro zajištění školního